25 jun 2013

Kiss and Ride Zuid pas half september dicht

Het Laatste Nieuws - 25 juni 2013 De kiss&ride-strook aan het Woodrow Wilsonplein gaat pas midden september dicht. Zo kunnen de scholen in de buurt daar beter over communiceren naar de ouders van de leerlingen. Dat is een gevolg van het overleg tussen mobiliteitsschepen (Groen) en een afvaardiging van 4 Gentse scholen. Die laatste wil een waardig alternatief voor de zone. Ze brachten daarvoor zelf ook 2 voorstellen mee. De kans is klein dat de schepen daarop ingaat.

FilipWatteeuw

 

"Het was een constructief gesprek", klinkt het aan beide zijden van de tafel. Watteeuw ging er in gesprek met een afvaardiging van de katholieke scholen Nieuwen-Bosch (Lange Violettestraat) , Sint-Barbara (Savaanstraat), Sint-Bavo (Reep) en Freinetschool De Harp (Bagattenstraat). Die hebben twijfels bij het schrappen van de officieuze kiss&ride-zone aan de Zuid, zo lang er geen alternatief bekend is. Die zone moet verdwijnen om het fietsverkeer veiliger te laten verlopen. De scholen vrezen nu voor de bereikbaarheid. Als alternatief plant de stad elders kiss&ride-zones. Eerder werd al gesproken over de Oudescheldestraat, achter het provinciehuis, en de Jules de Bruykerdreef, aan de andere kant van het Zuidpark. "De Oudescheldestraat is geen optie meer. Waar ze wel komen, kan ik nog niet zeggen. We onderzoeken nu verschillende alternatieven. Ik communiceer er later over", zegt schepen Watteeuw. Datzelfde antwoord kregen de 4 scholen gisteren ook, verdere details kregen ze niet. "Maar we zijn niet teleurgesteld. Het was een positief gesprek, al hadden we gehoopt op wat meer duidelijkheid", zegt woordvoerster Helene Van Hoorebeke. "Er moet een goed alternatief komen, voor iedereen. We werden in deze ook gehoord, dankzij onze petitie. Op zich is ons initiatief al geslaagd."

 

Een goed gesprek dus, al is het duidelijk dat de scholen ook willen meedenken. Zij brachten zelf 2 alternatieven aan. Het eerste is een grondige heraanleg van het Woodrow Wilsonplein. Daarin moeten de verschillende verkeersstromen volledig worden losgekoppeld. Auto's en fietsers zouden elkaar niet meer tegen het lijf mogen lopen. Over het tweede alternatief, uit de koker van De Harp, werd niet veel gezegd. Wel zou de ondergrondse parking aan de Zuid erin worden betrokken als circuit. De kans dat deze ideeën worden opgepikt is klein. "Een heraanleg is niet aan de orde, daar hebben we het budget niet voor", aldus Watteeuw. "Maar ik ben blij dat ze helpen meedenken. Die mensen hebben hun bekommernissen en, daar heb ik begrip voor. Nu moeten we zelf onze oefening afwerken. Voor de duidelijkheid: de rondgang aan het Wilsonplein verdwijnt, dat staat 100 procent vast."