19 okt 2015

Interventieteam lost snel files op

Het Laatste Nieuws - 19 september 2015  Gent krijgt een interventieteam dat snel mobiliteitsproblemen moet oplossen. Ook de planning van de werken in de stad houdt het onder de loep. "Nu kan het uren duren om een verkeerslicht op knipperstand te zetten omdat die beslissing meerdere diensten moet passeren", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen).

Schepen Watteeuw verdedigde zich donderdagavond in de commissie op de felle kritiek die hij de voorbije weken over zich heen kreeg. Het begon met Herman Brusselmans die hem in De Zondag een 'pipo' noemde en sindsdien is het hek van de dam. "Er zijn zeer veel werken en iedere omleiding is er één te veel. Ik begrijp volkomen dat mensen daardoor gefrustreerd raken. Dat ze mij daarvan de schuld geven is mijn droeve lot, vrees ik. Nochtans zijn slechts 30% van de grote werken in Gent ingepland door de stad. Meer dan de helft van de grote werken die massale hinder veroorzaken, zijn van Vlaanderen en van minister Weyts. En ja, die werken zijn hard nodig. Er zijn de voorbije legislaturen in Gent te weinig wegenwerken uitgevoerd. Tramsporen in de Brabantdam en op de Brusselsesteenweg zijn daardoor instabiel geworden, er moest iets gedaan worden. Bovendien is Gent de stad met het hoogst aantal doden en gewonden in het verkeer. Ik wil geen schepen zijn die een paar projectjes doet, een paar lintjes doorknipt en hoopt om dan herverkozen te worden. Ik wil iets veranderen", zegt Watteeuw.

De vele kritiek heeft hem ook doen inzien dat er op organisatorisch vlak één en ander moet veranderen. "Er komt een werkgroep met daarin ambtenaren en personeelsleden van diensten die iets met mobiliteit te maken hebben. Het gaat dan om de politie, het mobiliteitsbedrijf, maar ook diensten die bijvoorbeeld bevoegd zijn voor de inname van de openbare weg. Zij moeten ogenblikkelijk met mekaar contact kunnen opnemen en problemen meteen oplossen. Korte communicatielijnen en snelle beslissingen", zegt Watteeuw.

Uren verloren

"Die task force moet een grote stap vooruit worden. Ik verwacht ook dat die interventiegroep de toekomstige werken bekijkt en inschat, en zo problemen oplost voor ze zich stellen. We zijn de groep aan het uittekenen."

Nu kunnen geen snelle beslissingen genomen worden omdat alles meerdere diensten moet passeren. "Ik geef een voorbeeld. Alleen maar om een verkeerslicht op knipperstand te zetten, verliest men uren. Dat moet eerst voorgelegd worden aan de politie, zij moet dat onderzoeken en haar akkoord geven. Daarna moet dat teruggekoppeld worden. En ondertussen staan automobilisten zich te ergeren in de file. Het interventieteam moet dat soort problemen quasi onmiddellijk kunnen oplossen. Nog een voorbeeld. Onlangs stond alle verkeer dicht aan de Korte Meer en de Voldersstraat omdat een aannemer een omleidingsbord foutief geplaatst had. Auto's konden zelfs de Centerparking niet tijdig verlaten met hun ticket. De fout werd uiteindelijk ontdekt door een ambtenaar die zelf is gaan kijken wat daar gaande was. Nochtans bestaat daar een aparte stadsdienst voor die verantwoordelijk is voor de inname van de openbare weg, maar die was op dat moment elders aan de slag. Opnieuw een hoop ergernis."

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren