Filip Watteeuw (Groen) kregen gisteren een rondleiding langs de pijnpunten van de toekomstige heraanleg. Die is al negen maanden bezig, maar het gedeelte waar de handelaars zitten, komt de komende maanden pas aan de beurt.
"We vrezen dat door de plaatsing van een middenberm met hekken het verkeer nog meer dan vandaag opgestropt zal zitten. Hier moeten vrij vaak vrachtwagens lossen en laden en die zullen dat moeten doen op de rijbaan. Staduitwaarts delen de tram en de auto's namelijk één rijvak. Stadinwaarts is er een dubbel rijvak, maar staan de tramhaltes in de weg om voor te steken", zegt buurtbewoner Peter Demasure.
Opvallend is ook dat de werken beginnen, maar dat de onteigeningsprocedures nog niet helemaal rond zijn. Dirk De Wulf van de bromfietsenzaak kreeg in november 2013 de melding dat hij onteigend zou worden. "Sindsdien is er niemand meer bij mij geweest. De procedure moet dus nog gestart worden terwijl men deze zomer hier al aan het werk gaat. Het geeft onzekerheid, want men kan niet op zoek naar iets nieuws als men niet weet welk bedrag men krijgt of wanneer men hier weg moet." Een gelijkaardig verhaal bij Ganda Bookshop. "Wij zijn in onderhandeling, maar er is niets getekend. We vragen ons vooral af waarom wij wel onteigend worden en een pand iets verderop - dat eveneens in de weg staat - niet."
Schepen Watteeuw kon niet meer doen dan beloven dat hij met de Administratie Wegen en Verkeer van het Vlaams gewest zou praten. Vlaanderen is immers bevoegd voor de weg. Hij beloofde wel dat er duidelijke signalisatie komt om het publiek ook tijdens de werken naar de Brusselsesteenweg te leiden.
© 2015 De Persgroep Publishing - Het Laatste Nieuws - Erik De Troyer