De Standaard - 10 april 2014
FilipWatteeuw schepen van Mobiliteit
Er waren in 1999 in Gent zeventig vergunningen voor taxichauffeurs. In februari 2014 waren het er 183 en vandaag zijn het er al 191. De explosieve groei na 2000 valt mee te verklaren door het nieuwe Vlaamse taxidecreet dat de markt opengooide. Dat decreet stelt dat er per duizend inwoners een taxi mag zijn. Dat betekent dat er in Gent tot 250 vergunningen mogen worden uitgereikt.
Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, wil dat aantal tot tweehonderd beperken. 'Ik krijg signalen uit de taxisector dat er te veel taxi's zijn en dat het werk onder almaar meer chauffeurs moet worden verdeeld. De concurrentie wordt harder. Bovendien moeten we in voldoende infrastructuur en staanplaatsen voor taxi's kunnen voorzien.'
Daarom wil Watteeuw een voorstel doen aan het schepencollege om het aantal vergunningen te limiteren. 'De regelgeving laat toe dat we afwijken van de norm met twintig procent. Als we dat doen, zitten we aan een maximum van tweehonderd taxivergunningen.'
Watteeuw heeft niet meteen een verklaring voor de forse groei. Hij weet wel dat nogal wat mensen in bijberoep taxichauffeur zijn. Hij wil vooral dat de taxisector leefbaar blijft en de concurrentie niet te hard wordt. 'Ik beschouw de taxisector als een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoer', zegt hij.
Koen Van Cauwenberge is directeur van V-Tax, de grootste speler in de Gentse taxisector. De vloot van V-Tax telt 42 wagens. 'De andere 150 zijn onze concurrenten', zegt hij lachend. 'Ik zag de jongste jaren het aantal vergunningen stelselmatig toenemen, de jongste maanden zelfs fors. Onder de nieuwe aanvragers zitten mensen die geen werk hebben en een broodwinning zoeken. Met weinig investeringen kun je je auto als taxi inrichten en geld verdienen.'
Hij zegt dat de taximarkt de jongste jaren wel is gegroeid. 'Door de Bob- en alcoholcampagnes stappen veel meer mensen na een avondje uit in een taxi. Veel jonge mensen maken gebruik van taxi's, ze vragen om een busje om samen op pad te gaan.'
Van Cauwenberge heeft gemengde gevoelens bij de vraag om het aantal vergunningen te limiteren.
'Een bedrijf als V-Tax heeft daar weinig last van, omdat wij een vaste clientèle hebben en vooral klanten die ons bellen. Iedereen mag zijn kans wagen.'
'Aan de andere kant weet ik dat sommige chauffeurs soms uren op een klant wachten. Het kan niet dat ze elkaars werk gaan proberen af te pakken. Het moet ergens stoppen. Daarom acht ik het voorstel van tweehonderd vergunningen haalbaar', zegt Van Cauwenberge.