Filip Watteeuw (Groen), bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken. "De straat wordt zo terug geschonken aan de bewoners en de studenten, ze kunnen hun eigen invulling geven aan dit nieuwe plein."
De straat kreeg woensdag alvast banken en wat groen, later worden nog extra fietsstallingen bijgeplaatst. Omdat er parkeerplaatsen verloren gaan, wordt het aantal voorbehouden plaatsen voor "bewonersparkeren" in omliggende straten uitgebreid. Na de renovatie van Boekentoren wordt de Rozier opnieuw ingericht, op basis van voorstellen die studenten eerder deden.
Na de Voldersstraat eind vorig jaar, wordt met de Rozier opnieuw een straat in Gent "doorgeknipt". Of dat het begin is van meer? "Autovrij maken van straten is voor mij geen dogma", zegt Watteeuw. "Het openbaar domein, en dus ook de straat, moet aangenaam zijn voor alle gebruikers. Een straat autovrij maken is daar één voorbeeld van, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Hier kon de straat autovrij gemaakt worden omdat er niet veel doorgaand verkeer is."
(c) Belga 2014