19 okt 2015

Gentse mobiliteit is exportproduct

Het Laatste Nieuws - 29 september 2015  In eigen stad krijgt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) bijna dagelijks de wind van voren, maar zijn ideeën blijken wel aan te slaan in andere Vlaamse steden. Zo besliste Antwerpen om de zone 30 in 95% van zijn straten in te voeren. Ook leef-, school- en fietsstraten worden in binnen- en buitenland vlotjes geleend. Mobiliteit blijkt zowaar een Gents exportproduct.

LEEFSTRAAT

Een Gents idee dat wel eens een internationaal succesverhaal kan worden. Het begon als een proefproject waarbij de auto geweerd werd uit twee straten (de Karel Antheunisstraat en de Pussemierstraat) waardoor de bewoners zich de straat konden toe-eigenen naar eigen goeddunken. Intussen zijn er in Gent al 25 leefstraten. Vooral in Nederland lijkt men nogal wild te zijn van het concept. De Nederlanders doopten de leefstraat om tot 'droomstraat'. Intussen zijn er dergelijke straten in Rotterdam en Haarlem en ook Utrecht en Groningen willen op de kar springen. Ook de mobiliteitsschepen van Brussel kwam al een kijkje nemen in Gent en zou plannen in die richting hebben.

FIETSSTRAAT

Het concept 'fietsstraat' broeit al langer in Gent en werd door de voorgangers van Watteeuw voorbereid. Watteeuw was echter de schepen die het invoerde. Concreet mag men in een fietsstraat niet sneller dan 30 kilometer per uur rijden en mag men fietsers niet inhalen. Gent was anderhalf jaar geleden met de Visserij de eerste stad in België om de fietsstraat in te voeren. Intussen hebben tal van kleine en grotere steden ook dergelijke straten ingevoerd. Torhout, Ronse, Aalst, Sint-Truiden, Dendermonde, Ichtegem, Eernegem, Rotselaar,... de lijst gaat maar door.

SCHOOLSTRAAT

Het concept is eenvoudig. Aan de schoolpoort worden geen auto's meer toegelaten. Dat moet voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan met manoeuvrerende wagens. Ouders dienen hun kinderen te voet of met de fiets af te zetten aan de schoolpoort. In Gent zijn er nu zes schoolstraten, onder meer de Onderstraat. De stad won er een prijs mee van het netwerk duurzame mobiliteit. Verwacht wordt dat zowat een op acht gemeenten dergelijke schoolstraten zullen inrichten. Antwerpen, Vilvoorde, Zemst, Wevelgem en Kuringen hebben er al, maar er zullen er dus nog veel volgen.

ZONE 30

Gent voerde onder sp.a-schepen Karin Temmerman als eerste zone 30 in. Watteeuw ging een stapje verder door het gebied binnen de stadsring zone 30 te maken. Antwerpen heeft nu plannen om over drie jaar 95% van de wegen zone 30 te maken. Het Antwerpse stadsbestuur zegt overigens de mosterd gehaald te hebben in Parijs in plaats van in Gent.