19 okt 2015

Gentse handelaars willen Oudbrug autovrij houden

De Standaard - 19 juni 2015  Het lijkt wel de wereld op zijn kop. Middenstanders die vorig jaar nog goeddeels tégen een autovrije straat waren, vragen nu zelf om auto's definitief uit hun straat te weren, maar ... de groene schepen kan hun verzoek niet inwilligen. Het is precies wat nu gebeurt in de Kraanlei en Oudburg.

GentDoor de heraanleg waren de Kraanlei en Oudburg een tijdlang versperd voor het verkeer. De Kraanlei is intussen volledig heraangelegd, terwijl het einde van Oudburg ter hoogte van het Sluizeken momenteel aan de beurt is. De schots en scheve kasseien zijn recht gelegd en de hoge trottoirs zijn op straatniveau gebracht. Ook de parkeervakken zijn herschikt. 'Voor de werkzaamheden had vooral de kleinhandel schrik dat hij veel klanten zou verliezen wanneer er geen auto's meer door de straat zouden rijden', zeggen Simon Turner (Simon Says), Maaike Vanderweeën (Maaike Kleedt) en Oudburgdeken Dirk Wittewrongel (8 Zaligheden). 'Maar we hebben gezien dat er eigenlijk nauwelijks een invloed was op het inkomen. Wel was de straat veel leefbaarder voor de bewoners. Geen trillingen meer, aangenaam om te wandelen. Een echte boulevard. Dat zouden we graag zo houden.'

Drempel weg

Als het mobiliteitsplan wordt goedgekeurd, worden Kraanlei en Oudburg vanaf 2016 voetgangersgebied en de facto autovrij. 'Waarom dan nog een jaar auto's toelaten? Voor ons hoeft het niet, onze straat heeft meer potentieel als winkel-wandelstraat. Niet alleen voor horeca, maar ook voor de kleinhandel. Hier komen steeds meer kleine, onafhankelijke zaken omdat de huurprijzen hier wat lager liggen.' Laden en lossen en lokaal verkeer moet wel nog kunnen. 'Indien autovrij niet mogelijk is, dan zouden we toch graag een parkeerverbod krijgen. Nu de drempels van de stoep verlaagd zijn, wordt overal geparkeerd. Tot tegen de rand van de terrassen toe. Voor de voetgangers die tussen Patershol en Vrijdagmarkt wandelen, wordt het ook gevaarlijker. Ze zien niet meer dat ze een straat kruisen, nu het niveauverschil weg is, en nu de verkeersdrempel aan het Huis van Alijn weg is, kunnen auto's sneller rijden.'

Blije schepen

Schepen van Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen): 'Ik ben bijzonder blij dat de vraag van de winkeliers zelf komt. Het toont dat ze de voordelen van een autovrije straat inzien. Alleen, dit is een vraag waar we niet meteen kunnen op ingaan, want ze heeft gevolgen voor het verkeer in de omliggende straten. We kunnen niet zomaar beginnen te improviseren.'

Het gevraagde parkeerverbod is een andere kwestie. 'Volgende week zit ik samen met schepen van Middenstand Christophe Peeters om te bekijken wat we kunnen doen.'