16 mei 2014

Gents stadscentrum krijgt lange nieuwe fietsstraat

Op vrijdag 16 mei zijn een aantal straten in het hart van Gent omgevormd tot fietsstraat. De populaire fietsverbinding tussen het François Laurentplein en Ingeland is nu één lange fietsstraat, bestaande uit de Henegouwenstraat, de Voldersstraat, de Hoornstraat, de Jacobijnenstraat en de Zwartezustersstraat. Op sommige plaatsen op deze belangrijke fietsas was al geen gemotoriseerd verkeer meer toegelaten, tenzij voor laden en lossen. Er wordt nu een nieuwe laad- en loszone ingericht in de Voldersstraat. Eind vorig jaar kwamen er paaltjes in de Voldersstraat om er het doorgaand gemotoriseerd verkeer te weren. De maatregel zorgde voor een flinke verbetering voor fietsers en voetgangers en maakte het ook een pak aangenamer voor de klanten van de vele winkels in de straat. Zeven op de tien ondervraagden vonden het knippen van de Voldersstraat een goede zaak.Het Gentse stadsbestuur gaat nu nog een stap verder en maakt van de populaire fietsverbinding een fietsstraat. Dit betekent dat de fiets er vanaf 16 mei 2014 voorrang heeft en dat auto's achter de fietsers moeten blijven rijden. Dat verhoogt de verkeersveiligheid en het fietscomfort en maakt het autoverkeer ondergeschikt aan het fietsverkeer. De fietsstraat is onderdeel van de 'Oost-westroute', een van de grootstedelijke fietsroutes. Concreet gaat het om de Zwartezustersstraat, de Jacobijnenstraat, de Hoornstraat, de Voldersstraat en de Henegouwenstraat.

Fietsers hebben voorrang, behalve bij trams of aan zebrapaden

Schepen Filip Watteeuw: 'Met het invoeren van de fietsstraat krijgen fietsers niet enkel in de fietsstraten voorrang op autobestuurders, maar ook ten opzichte van het verkeer dat uit zijstraten komt, zoals bijvoorbeeld Onderbergen of de Gouvernementstraat. Fietsers moeten wel altijd voorrang blijven verlenen aan overstekende voetgangers op een zebrapad en aan het tramverkeer in de Kortemeer en de Veldstraat.'

Voorgeschiedenis van de 'fietsstraat'

In de zomer van 2011 voerde Gent in de Visserij de allereerste fietsstraat van het land in. Mee onder impuls van het Gentse initiatief werd de fietsstraat in februari 2012 opgenomen in de officiële wegcode. Het invoeren van de fietsstraat in de Visserij leidde al snel tot een opvallende stijging van het aantal fietsers en een daling van het aantal auto's in de straat.

De Wegcode definieert een fietsstraat als een straat die ingericht is als fietsroute. Motorrijtuigen zijn er toegestaan, maar ze mogen de fietsers niet inhalen. Verkeersborden signaleren het begin en het einde van een fietsstraat en de snelheid mag er nooit hoger liggen dan 30 km/u.
In 2013 werden in het Vademecum Fietsvoorzieningen richtlijnen opgenomen voor de toepassing en de inrichting van fietsstraten.

Nieuwe laad- en loszone in de Voldersstraat

In drukke winkelstraten hoort laden en lossen er onvermijdelijk bij. Maar in een fietsstraat is het natuurlijk niet wenselijk dat fietsers vaak stilstaande (vracht)wagens op hun weg vinden. Daarom zal begin juni een nieuwe laad- en loszone ingericht worden in de Voldersstraat. Dat is ook voor de handelaars en leveranciers een betere oplossing.

Sinds het knippen van de Voldersstraat begin dit jaar, is er geen doorgaand verkeer mogelijk in de nieuwe fietsstraat. Om laden en lossen mogelijk te maken, is in het gedeelte van de Voldersstraat tussen Korte Meer en Veldstraat beperkt tweerichtingsverkeer toegestaan. Aan de noordzijde van de Voldersstraat (kant Sint-Niklaasstraat) wordt een laad- en loszone ingericht op de plaats waar nu fietsenstallingen staan. De fietsenstallingen aan de andere straatzijde (kant Korte Meer) blijven behouden.

Op termijn is het ook de bedoeling om de huidige groen-witte paaltjes te vervangen door dynamische palen. Het laden en lossen kan dan met nog minder hinder gebeuren.