Fietsers hebben voorrang, behalve bij trams of aan zebrapaden
Schepen Filip Watteeuw: 'Met het invoeren van de fietsstraat krijgen fietsers niet enkel in de fietsstraten voorrang op autobestuurders, maar ook ten opzichte van het verkeer dat uit zijstraten komt, zoals bijvoorbeeld Onderbergen of de Gouvernementstraat. Fietsers moeten wel altijd voorrang blijven verlenen aan overstekende voetgangers op een zebrapad en aan het tramverkeer in de Kortemeer en de Veldstraat.'
Voorgeschiedenis van de 'fietsstraat'
In de zomer van 2011 voerde Gent in de Visserij de allereerste fietsstraat van het land in. Mee onder impuls van het Gentse initiatief werd de fietsstraat in februari 2012 opgenomen in de officiële wegcode. Het invoeren van de fietsstraat in de Visserij leidde al snel tot een opvallende stijging van het aantal fietsers en een daling van het aantal auto's in de straat.
De Wegcode definieert een fietsstraat als een straat die ingericht is als fietsroute. Motorrijtuigen zijn er toegestaan, maar ze mogen de fietsers niet inhalen. Verkeersborden signaleren het begin en het einde van een fietsstraat en de snelheid mag er nooit hoger liggen dan 30 km/u.
In 2013 werden in het Vademecum Fietsvoorzieningen richtlijnen opgenomen voor de toepassing en de inrichting van fietsstraten.
Nieuwe laad- en loszone in de Voldersstraat
In drukke winkelstraten hoort laden en lossen er onvermijdelijk bij. Maar in een fietsstraat is het natuurlijk niet wenselijk dat fietsers vaak stilstaande (vracht)wagens op hun weg vinden. Daarom zal begin juni een nieuwe laad- en loszone ingericht worden in de Voldersstraat. Dat is ook voor de handelaars en leveranciers een betere oplossing.
Sinds het knippen van de Voldersstraat begin dit jaar, is er geen doorgaand verkeer mogelijk in de nieuwe fietsstraat. Om laden en lossen mogelijk te maken, is in het gedeelte van de Voldersstraat tussen Korte Meer en Veldstraat beperkt tweerichtingsverkeer toegestaan. Aan de noordzijde van de Voldersstraat (kant Sint-Niklaasstraat) wordt een laad- en loszone ingericht op de plaats waar nu fietsenstallingen staan. De fietsenstallingen aan de andere straatzijde (kant Korte Meer) blijven behouden.
Op termijn is het ook de bedoeling om de huidige groen-witte paaltjes te vervangen door dynamische palen. Het laden en lossen kan dan met nog minder hinder gebeuren.