01 jul 2014

Gents parkeerbeleid toegelicht

Het Laatste Nieuws - 1 juli 2014 Gent krijgt een volledig nieuw parkeerplan. Dat alles fors duurder wordt, wist u al. De lijvige nota omvat echter nog andere opmerkelijke zaken.Geen nieuwe parkeerplaatsen: in het volledige gebied binnen de stadsring mogen geen nieuwe parkeerplaatsen komen. Stop & shop: om handelaars gemakkelijk bereikbaar te houden, worden in het centrum stop & shop-parkeerplaatsen ingericht. Daar mogen auto's - op bepaalde momenten van de dag - maximum één uur parkeren. Opvallend is dat zelf bewoners hier niet mogen parkeren. Er komen proefprojecten in de Drabstraat, Ketelpoort, Sluizeken-Patershol, Bij Sint-Jacobs en aan het Laurentplein. Bewonersparkeren: in andere handelsstraten komt er een systeem waarbij er 's avonds bewonersparkeren geldt (prioritair), terwijl overdag iedereen er mag staan. Minimum aantal parkeerplaatsen: bij nieuwe bouwprojecten moeten aannemers een minimum aantal parkeerplaatsen voorzien. Het aantal hangt af van de omvang van het project. Die 'parkeereis' kan worden afgekocht: 20.000 euro per niet-gerealiseerde parkeerplaats. Labels: de parkeergarages krijgen een 'label'. Vrijdagmark, Sint Michiels, Reep en Kouter worden rotatieparkings. Wie op deze parkings langer dan zes uur staat, zal een veel duurder tarief betalen. Ramen, Savaanstraat, Centerparking en Zuid zijn meer gericht op langparkeren en abonnementenhouders. Bakfietsen: de stad onderzoekt ook enkele wilde ideeën. Zo wil men bakfietsen laten parkeren op autoparkeerplaatsen en parkeergarages omvormen tot fietsparkings bij grote evenementen. Tijdelijke stallingen: op drukke momenten wordt fietsparkeerdruk opgelost met tijdelijke stallingen. Dat kan op een autoparkeerplaats of zelfs op een ponton op het water. Park & Ride: er komt een nieuwe Park & Ride aan de B401/Bellevue. Ook wordt onderzocht of de omgeving van de Afrikalaan en de Drongensesteenweg er eentje kunnen krijgen. De P+R aan Gentbrugge wordt uitgebreid tot 500 plaatsen. Park & Boat: een shuttleboot zou reizigers van hun parkeerplaats naar het stadscentrum kunnen laten varen. De Bijlokekaai en de Sint-Antoniuskaai zouden zo verbonden worden met de Vismijn. Parkeerkaart: voor frequente parkeerders wordt een elektronische parkeerkaart uitgewerkt. Bepaalde groepen, zoals loodgieters, kunnen een parkeervergunning voor 2 uur kopen waarmee ze op bewonersplaatsen mogen staan. Sint-Pietersstation: initieel zou de nieuwe stationsomgeving 10.000 parkeerplaatsen tellen. Dat aantal wordt uitgebreid naar 14.000 beschikbare plaatsen.