07 mrt 2014

Gentenaar 54 uur per jaar in file

GENT OP NEGENDE STEK IN TOP-10 STEDEN MET GROOTSTE FILEPROBLEEM Het Laatste Nieuws - 7 maart 2014 

Het fileprobleem in Gent is vorig jaar zowaar nog groter geworden. In 2013 stonden automobilisten gemiddeld 54,1 uur stil in en rond Gent, terwijl in 2011 de teller nog op 52 verloren uren per jaar stond. Vooral op de R4 en stadsring R40 is het lang aanschuiven. Ook de assen naar de centrumparkings en vijf andere punten kreunen dagelijks onder de verkeersdruk.

 

Doorgewinterde automobilisten zullen zich in de haren krabben, maar het klopt: met de wagen verlies je jaarlijks gemiddeld ruim 54 uren in Gentse files. Dat meldt het Amerikaanse onderzoeksbureau Inrix, dat cijfers distilleert uit de gps-gegevens van miljoenen voertuigen. Daaruit blijkt dat in zowat heel Europa de files stijgen, al is het ons land dat de kroon spant. Brussel is Europees koploper qua verloren file-uren, Antwerpen prijkt op plaats 3 en Gent staat op de negende stek. Daarmee doet de Arteveldestad het zowaar slechter dan Amsterdam, Lyon en Rome. In en rond Gent zijn er enkele duidelijke hotspots te noteren. Zo kreunt de ring rond Gent (R4) onder de filedruk. Vooral ter hoogte van de kruispunten met Kennedylaan en Zeeschipstraat gaat het hemeltergend traag, net als de omgeving van The Loop en de autokeuring in Zwijnaarde. Op de R40 zijn vooral de Dampoort en Heuvelpoort rode zones. Hetzelfde geldt voor invalswegen die de stadsring kruisen zoals Brusselse- of Drongensesteenweg. In het stadscentrum zelf zijn dan weer twee hyperdrukke assen uit te lichten: die leiden naar de centrumparkings. Enerzijds is dat de as Zuid-Vlasmarkt-Tolhuislaan, anderzijds Nederkouter-Kouter-Brabantdam.

 

Voor een verklaring voor die hoge filedruk verwijst mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) naar een verschillende factoren. "Onze regeringen zetten altijd al zwaar in op automobiliteit, zowel fiscaal als op vlak van infrastructuur. Die moeten nu durven kiezen voor trein, tram, bus en fiets. Het én-én-verhaal moet worden afgesloten, anders vermindert de filedruk nooit.

 

Een ander aspect is de economie. Behalve in Zuid-Europa leeft die weer op. Dat zorgt voor meer verplaatsingen en dus ook meer files", verklaart Watteeuw. De komende jaren wordt er 15 miljoen euro geïnvesteerd in maatregelen, zoals fietsinfrastructuur. De tramverlengingen naar Zwijnaarde en het UZ zijn intussen ook al opgestart. Ook de vertramming van lijn 7 en de verdere uitbouwen van P+R's moeten ervoor zorgen dat minder mensen de auto tot in de binnenstad moeten nemen. Er wordt dus aan gewerkt, al zorgen al die plannen - ironisch genoeg - meteen voor extra vertraging. Infrastructuurwerken zoals het project R4 Zuid en de heraanleg van PAG-as en de Sterre zorgden het voorbije jaar voor bijkomende hinder. Ook de komende twee jaren staat op dat vlak nog heel wat te gebeuren, denk maar aan Brusselsesteenweg of de werken op de invalswegen voor zuidelijk Gent. "Dat zal serieuze verkeershinder veroorzaken, maar die werken zijn echt noodzakelijk. We roepen iedereen op om de spits te vermijden en te kiezen voor al bestaande alternatieven. Aan het Sint-Pietersstation is er bijvoorbeeld een grote parkeercapaciteit én een vlotte tramverbinding naar de binnenstad. Hetzelfde geldt voor de Park+Rides."