Volgens het parkeerplan, waarover dit najaar definitief beslist wordt, zijn de parkeertarieven het hoogst in het stadscentrum, zowel boven- als ondergronds. De prijs voor een dag parkeren in een centraal gelegen parkeergarage stijgt van 11 euro naar 26 euro. Verder weg van het centrum zullen de parkeertarieven een pak lager liggen. Net buiten de stad komen er ook parkings bij waar het niets kost om de auto te zetten, of hooguit 1 tot 2 euro per dag. De stad wil dat studenten en werknemers die vandaag nog met de wagen naar het centrum rijden, hem daar parkeren. 'Er komen goede verbindingen van de parkings naar het centrum', belooft schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). 'Als we nu niets ondernemen tegen het fileleed, zit Gent over enkele jaren muurvast. Met het groeiend aantal inwoners komen er almaar meer auto's bij. Dat is niet oneindig leefbaar. Er is ook te weinig plaats om per gezin twee auto's te laten parkeren in de stad.'
Gent volgt daarmee een internationale trend, zegt Willy Miermans, docent aan het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt). 'Er zijn momenteel heel veel Europese steden die het parkeren in het centrum duurder maken, juist om het autoluw te maken. En ze hebben gelijk, want parkeren bemoeilijken is de beste manier om de verplaatsingen met de auto terug te dringen.' Met als gevolg dat de toeristen of ondernemingen zich helemaal niet meer naar Gent zullen verplaatsen? Miermans wuift dat bezwaar weg. 'Kijk maar naar de voetgangerszone in Gent. Die is enorm populair. Toeristen zullen zich in de toekomst gewoon op voorhand beter moeten informeren waar ze best parkeren. Nu iedereen internet heeft, is dat gemakkelijk.' 'Ik denk ook niet dat tweeverdienersgezinnen door een duurdere bewonerskaart uit Gent zullen vertrekken. Een aantal gezinnen zal er misschien wel eens over nadenken of ze die tweede wagen eigenlijk wel nodig hebben. Gent geeft volgens mij dus het goede voorbeeld.'
En toch zullen Antwerpen en Brussel, de andere grote steden in Vlaanderen, niet volgen. In Brussel-stad wordt de bewonerskaart vanaf begin volgend jaar zelfs goedkoper. Nu betalen gezinnen voor de eerste kaart nog 10 euro, voor de tweede 100 euro. De Brusselse regering bepaalt dat dat vanaf 2015 in alle Brusselse gemeenten 5 euro wordt voor de eerste bewonerskaart en 50 euro voor de tweede. 'We vertrouwen erop dat de bewoners hun auto verstandig gebruiken', zegt de woordvoerder van Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Vervoer.
Ook Antwerpen zal het de autobestuurders niet moeilijker maken om hun auto kwijt te geraken, integendeel. De stad plant ter hoogte van de Leien, die het historisch centrum afbakenen, een aantal nieuwe parkings. Bezoekers die de stad met de auto willen bezoeken, krijgen het dus makkelijker dan ooit om hun auto vlak bij het stadscentrum te zetten. 'We gaan de auto's bewust niét wegjagen', zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). 'Tweeverdienersgezinnen en bezoekers met auto's blijven welkom. We gaan wel proberen hen te verleiden om over te stappen naar het openbaar vervoer door dat performanter te maken.'
Enkele kleinere steden denken wél voorzichtig in dezelfde richting als Gent. In Leuven, bijvoorbeeld, is de tweede bewonerskaart heel duur (300 euro), naar verluidt om inwoners aan te moedigen een garage te huren. De andere parkeertarieven blijven er wel lager dan in Gent. Ook in Brugge baalt de schepen van Mobiliteit, Annick Lambrecht (SP.A), van 'Duitse toeristen die met de auto tot op de Grote Markt willen rijden'. 'De grens van wat we kunnen slikken, is bereikt', zegt ze. 'We maken het parkeren aan het station daarom nu erg goedkoop. Het kost 70 cent per uur, maximaal 3,50 euro per dag. Van daaruit is het zo'n tien minuten te voet naar het centrum. Maar we leggen ook een gratis shuttle in, zodat bezoekers nog sneller in het centrum zijn.'