18 mrt 2014

Gent screent elke meter fietspad

PERSONEEL TE VOET OF MET DE FIETS OP PAD OM KWALITEIT TE CONTROLEREN Het Laatste Nieuws - 18 maart 2014 

Gent moet dé fietsstad worden. Dat blijkt geen holle slogan, want de belangrijkste fietsassen in de stad worden meter voor meter gescreend. Personeel fietst of stapt al die fietspaden af. Geen overbodig werk nu blijkt uit een studie van de Universiteit Gent dat de staat van het wegdek als indirecte oorzaak van ongevallen kan worden gezien. Gent telt 401 kilometer fietspad, waarvan een groot deel in handen van de stad.

 

Dat fietsers in het verkeer best hun ogen goed open houden, is algemeen geweten. Maar de Universiteit Gent wijdde er ook een studie aan, en kwam tot een belangrijke conclusie. Onderzoeker Pieter Vansteenkiste registreerde de oogbewegingen van fietsers terwijl die over fietspaden reden met een effen en een onregelmatig wegdek. Uit de resultaten bleek dat fietsers op het 'slechte' fietspad gemiddeld 63% van de tijd naar het wegdek keken, meer dan dubbel zoveel dan op het 'goede' fietspad. Dat kan ervoor zorgen dat gevaarlijke situaties pas te laat worden opgemerkt, omdat fietsers naar het fietspad kijken en niet naar het verkeer rondom hen. De staat van het wegdek kan dus als indirecte oorzaak van ongevallen worden gezien. Maar mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen), zelf een fervent fietser, is vastbesloten om van Gent écht een fietsstad te maken. "Het is mijn doel, en het staat ook in het bestuursakkoord, om de fietsinfrastructuur te verbeteren. Er moeten niet alleen nieuwe paden, onderdoorgangen en bruggen worden aangelegd, er moet ook worden geïnvesteerd in kwaliteit. Niet alleen de gevaarlijke punten op de fietsassen moeten worden weggewerkt, ook de staat van het wegdek moet goed zijn. Om dat te realiseren, worden alle fietsassen momenteel in kaart gebracht. Dat gebeurt minutieus, de fietspaden worden letterlijk meter per meter bekeken, te voet of met de fiets. We bekijken wat beter kan, wat gevaarlijk is, wat aangepakt moet worden. De fietsas oost-west is volledig afgewerkt, daar is een lijst met aan te pakken punten klaar. Van de Leiepromenade is de screening gedaan, maar moet de lijst nog opgesteld worden, van de route naar The Loop is de screening volop bezig."

 

Watteeuw benadrukt dat niet alle verbeteringen veel geld hoeven te kosten. "Twee voorbeelden: het doorknippen van de Volderstraat voor autoverkeer is een onvoorstelbare verbetering voor de vele fietsers daar. Uiteindelijk hebben we daar 'maar' drie paaltjes gezet. Hetzelfde geldt aan de Zuid. Door de kiss&ridezone voor de bibliotheek af te schaffen, is het daar een stuk veiliger voor fietsers die van de Lammerstraat naar Sint-Amandsberg gaan." De Groen-schepen wist bij de begrotingsbesprekingen een aanzienlijk budget voor fietsinfrastructuur te versieren. Gent telt in totaal 401 kilometer fietspad, waarvan een groot deel in handen van de stad is. Ook het Vlaams gewest heeft fietspaden in Gent, bijvoorbeeld op de Antwerpsesteenweg. Daar start deze week de heraanleg van 1,5 kilometer fietspad tussen het kruispunt met de Oude Bareelstraat en het kruispunt met de Alfons Braekmanlaan.

 
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren