17 jan 2014

Gent krijgt weer nachtbussen

Het Laatste Nieuws - 17 januari 2014 Gent krijgt ten vroegste in augustus een volwaardig aanbod aan nachtbussen. Die rijden zeven dagen op zeven tot 1 uur 's nachts. Dat is nu alleen in het weekend het geval. Ook worden de verwarrende dienstregelingen aangepast. Het nachtvervoer verloopt nu over 7 drukgebruikte routes: lijnen 1, 21/22, 3, 4, 5, 18 en 70. Daarvoor maken minister Hilde Crevits (CD&V) en schepen (Groen) respectievelijk 700.000 en 200.000 euro vrij.

FilipWatteeuw

 

Tegen ten vroegste augustus kunnen Gentenaars na een avondje stappen dus terug met de bus naar huis. Vanaf dan wordt altijd vervoer voorzien tot 1 uur 's nachts. Daarmee is de opvolging én uitbreiding verzekerd van het 'lightnachtnet' dat nu in voege is. Ook het verwarrende systeem met de lussen, een combinatie van verschillende gewone busroutes, wordt overboord gegooid. Alle nachtvervoer zal overeenstemmen met de gewone lijnen. Zo worden bussen ingelegd op het traject van trams 1, 21/22 en 4. Ook buslijnen 3, 5, 18 en 70 worden bediend. "Dat zijn zowat de meest gebruikte lijnen. Dat maakt het minder verwarrend voor de reiziger die een late bus wil nemen", zegt Jef Schoenmaekers van De Lijn. "De bussen vertrekken om 23.30, 00.15 en 1 uur. Lijn 1 vertrekt vanaf de Korenmarkt, de overige lijnen van de Zuid. Die vertrekken trouwens telkens in beide richtingen. Wie bijvoorbeeld bus 3 neemt, kan 's nachts zowel naar Mariakerke als naar Gentbrugge reizen."

 

Hiermee wordt definitief gebroken met het 'systeem De Konick'. Door de sponsoring van dat biermerk werd het voorbije anderhalf jaar een soort lightversie van de nachtbussen op poten gezet. Die reden alleen in het weekend. Dat sponsorcontract liep eind december af, maar die dienstregeling werd voortgefinancierd door De Lijn. Nu komt er dus een nieuw elan zonder privésponsor. De Vlaamse regering en de stad Gent trekken er samen 900.000 euro voor uit.

 

"Dit nieuwe nachtnet is een goede zaak, maar er blijven enkele bedenkingen", reageert gebruikersorganisatie TreinTramBus, al langer vragende partij voor een beter nachtnet in Gent. "Door de financiering van de overheden is het nachtnet nu op lange termijn verzekerd. Dat was niet het geval met de sponsor. Ook werd geluisterd naar onze kritiek op het ingewikkelde net. De huidige nachtbussen dragen andere nummers en volgen andere routes dan het gewone tram- en busverkeer. Die onduidelijkheid zal nu verdwijnen. Dat er meer bussen over de Korenmarkt zullen rijden, is een ander positief punt. Toch blijven er nog minpunten. Zo rijden er geen bussen naar randgemeenten als Merelbeke, Evergem of Lochristi. Ook zijn de dienstregelingen niet optimaal afgestemd met de aankomst van late treinen aan het Sint-Pietersstation. Dat moet beter." "Waarom duurde het zo lang tot er een vervolg was voor dat nachtnet?", vroeg Veli Yüksel (CD&V) gisteravond in de commissie. "Er was toen nog geen oplossing. De eerste vergadering met De Lijn vond plaats in maart 2013. Wij waren altijd bereid om 200.000 euro vrij te maken, de Vlaamse regering is pas later aan tafel gekomen", antwoordde schepen Watteeuw.