Minister Crevits (CD&V) en minister Van den Bossche (SP.A) lieten andere systemen onderzoeken, die betaalbaar moesten zijn in kleinere steden. Voor Gent en Roeselare is het resultaat positief. Freya Van den Bossche: 'De Vlaamse regering bleek bereid voor de helft te financieren als ook Stad Gent bereid was om er eenzelfde bedrag in te stoppen. Met deelfietsen mikken we vooral op mensen die de stad bezoeken of geen eigen fiets hebben. Dit past in het streven van Gent om kindvriendelijk en autoluw te worden.'
Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, wijst erop dat in Gent 95 procent van de fietsers een eigen fiets heeft. 'Daarom en omdat de prijs voor het klassieke deelfietsensysteem te hoog is, zochten we naar een op Gentse maat gericht systeem. Het deelfietsensysteem in Gent zal fietsen stallen op de park-and-rides, in de centrumparkings, in woonbuurten en op werkplekken. Opzet is dat de fietsen terugkeren naar de plek waar ze zijn opgepikt. Nog voor de zomer lanceren we een bestek', zegt hij.
Hilde Crevits verwijst naar het onderzoek over het verplaatsingsgedrag. 'Vanaf 5 kilometer wordt massaal de auto gebruikt. Zelfs voor afstanden van een kilometer gebruiken veel mensen de auto. Met een deelfietsensysteem doen we een aanbod. Voorwaarde is wel dat De Lijn goede fietsenstallingen gebruikt.'
Gent is van plan om samen te werken met bestaande fietsverhuursystemen, zoals de Blue Bikes van de NMBS, Max Mobiel en StudentENmobiliteit, vooral om te voorkomen dat er te veel verschillende systemen zouden zijn, met verwarring tot gevolg. Schepen Watteeuw: 'Er komt eenHuis van de Fiets om dat te coördineren.'