FilipWatteeuw
Geen kilometer kan je nog afleggen in Gent zonder een werf tegen het lijf te lopen. Tegenwoordig zijn er op één dag zo'n 700 werven lopende in de stad. Dat gaat van grote werken zoals die voor de tramverlenging van lijn 21/22 naar Zwijnaarde, tot een privé-project waarvoor een torenkraan op de openbare weg komt. Qua grote werven is het einde trouwens nog niet in zicht. Zo zijn er deze zomer grote onderhoudswerken voor de B401. "Het is momenteel héél veel, maar we moeten erdoor. Dat die werven nu samenvallen, is een stukje toeval, maar er zijn ook andere redenen voor", zegt Filip Watteeuw.
"Eerst is er een combinatie van lange planningsperiode, werken die vertraging oplopen en dringende werken zoals Brusselsesteenweg en de Maaltebrug. Daar kunnen we niet meer mee wachten. Het feit dat er voor vele werken verschillende overheden betrokken zijn maakt het niet makkelijker. En dan is er nog de druk van de nutsmaatschappijen, die zonder veel overleg straten openbreken. Nog een element is het feit dat de Gentse wegen zeer intensief worden gebruikt: veel en zwaar verkeer. Dan verslijt de weg ook sneller." Een veelheid aan redenen dus, al wil Watteeuw dat binnenkort inperken. Zo werken de stadsdiensten aan een informatica-systeem rond wervenplanning. "Dan wordt de timing van een vergunning afhankelijk van andere werven in de buurt. Dat systeem wordt binnenkort voorgesteld.", aldus Watteeuw.