De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen), onder meer bevoegd voor Mobiliteit, wil ook opnieuw overleg met de NMBS over reizigersvervoer in de Gentse haven maar looft wel het plan om te gaan van drie naar vier treinen per uur van Gent-Sint-Pieters naar Brussel.
De plannen voor het afschaffen van de rechtstreeks '5 voor 8-trein' stuiten op verzet in Gent en in de buurgemeenten Melle, Merelbeke, Lochristi en Destelbergen.
'Pendelaars uit de oostelijke en zuidelijke rand van Gent en de buurgemeenten zijn hier de dupe van en verliezen snelheid en comfort', zegt Watteeuw. 'Deze trein heeft echt al zijn belang bewezen. Hem zomaar afschaffen is dan ook een onbegrijpelijke keuze.' Gemeenteraadslid Sven Taeldeman (S.PA) en SP.A-fractieleider in de Oost-Vlaamse provincieraad Joris Vandenbroucke voerden dinsdag zelfs al actie aan Gent-Dampoort.
Watteeuw wil ook opnieuw in overleg met de NMBS over het reizigersvervoer op spoorlijn 204 naar Zelzate. Daarvoor zijn aanpassingen voorzien in het investeringsprogramma, maar de exploitatie staat niet in het vervoersplan tot 2017.
De NMBS wijst erop dat het voorlopig vervoersplan momenteel per provincie voorgesteld wordt aan personeel, lokale mandatarissen en pers met de mogelijkheid om opmerkingen te geven, waarvan bekeken zal worden in hoeverre ze tot wijzigingen kunnen leiden. De ministerraad zou na de zomervakantie de knoop doorhakken, het nieuwe vervoersplan 2014-2017 gaat van start op 14 december.