01 jul 2014

Gent duwt auto uit de stad

De Morgen - 1 juli 2014 De auto in de Gentse binnenstad achterlaten zal door het nieuwe parkeerplan een flinke duit meer kosten. Of het nu gaat om op straat parkeren of in een garage, alle tarieven gaan de hoogte in. Foutparkeerders en stadsbewoners met twee auto's moeten ook meer betalen.Wie de cijfers over het Gentse autoverbruik bekijkt, kan maar één conclusie trekken: de stad slibt dicht. In vijftien jaar tijd maakt de Gentenaar 70.000 extra verplaatsingen per dag. In één decennium kwamen er ook nog eens 30.000 nieuwe inwoners bij, en prognoses voorspellen dat er nog 20.000 nieuwe stroppendragers op komst zijn. "Als je uitgaat van één auto per drie personen, betekent dat minstens 10.000 extra auto's," rekent

Filip Watteeuw (Groen), Gents schepen van Mobiliteit, voor. "Dan heb je veertig kilometer aan straten vol parkeerplaatsen nodig." Een nieuw parkeerplan leek het Gentse schepencollege de enige oplossing. Vanavond komt dat plan een eerste keer op de gemeenteraad, in het najaar zou de definitieve goedkeuring moeten volgen. Watteeuw maakt zich sterk dat de bewoners en de handelaars door het plan beter af zullen zijn.

De stad krijgt voortaan vier parkeerzones: het centrum, het gebied binnen de stadsring, de stationszone (Gent-Sint-Pieters en Dampoort) en de rand. In het centrum wordt parkeren het duurst, in de rand het goedkoopst. Bovengronds parkeren in de schaduw van de drie torens kan niet langer dan drie uur en slaat op van 7 naar 10 euro. Dagtickets verdwijnen. Een parkeergarage induiken komt niet goedkoper uit. Daar gelden ook hogere tarieven dan de huidige. In de parkings pal in het centrum wil het schepencollege het lang parkeren ontmoedigen. Wie er toch een dag staat, telt 26 euro neer, nu is dat nog 11 euro. In de parkings verder weg van de historische binnenstad kost een dag parkeren 14 euro. "Het aantal mensen dat nu meer dan zes uur parkeert in deze parkings, bedraagt maar 20 procent", relativeert Watteeuw de verhoging. De stad hoopt dat door deze verhoogde tarieven dagjesmensen hun auto op de parkings aan de rand zullen stallen en dan de tram of bus zullen nemen. De hogere tarieven moeten studenten en werknemers ook aanzetten de auto thuis te laten of zeker niet tot in het centrum te rijden. Meer fietsenstallingen, zelfs op pontons in de Gentse binnenwateren, moeten mensen het laatste duwtje richting fiets geven. Ook de uitbreiding van het aanbod 's nachts van De Lijn en het behoud van de gratis abonnementen voor kinderen van 6 tot 14 jaar zijn gestes van het Gents stadsbestuur om hun inwoners te laten afkicken van hun auto. "Wij zijn de enige stad die in deze besparingstijden die gratis abonnementen in stand houdt", beklemtoont Watteeuw. Voor de stadsbewoners blijft de eerste parkeerkaart ook kosteloos. De tweede bewonerskaart slaat op van 100 naar 250 euro. Een erg goedkoop tarief voor bewonersparkeren, benadrukt Watteeuw, in steden zoals Amsterdam kost een kaart voor zes maanden al 200 euro. De tarieven slaan op omdat er de afgelopen jaren in sommige wijken veel te veel kaarten zijn uitgereikt en de stad het autodelen wil promoten. Boetes voor foutparkeerders stijgen ook van 50 naar 80 euro.

Gent heeft een traditie in radicale vervoersplannen. Sas Van Rouveroij (Open Vld), destijds schepen van Verkeersplanning, lanceerde eind jaren negentig een veelbesproken mobiliteitsplan, dat het centrum meer verkeersvrij maakte. Dat plan werd alras herdoopt tot 'het immobiliteitsplan'. Die voorgeschiedenis indachtig gaf oppositiepartij N-VA dit paars-groene parkeerplan nu al de bijnaam 'het taxeerplan'. Unizo vreest dat de klanten van buiten de stad zich niet meer welkom zullen voelen in het Gentse winkelcentrum. "Voor de parkeertarieven opslaan", zegt regioverantwoordelijke Wim Geirnaerdt, "moeten er voldoende alternatieven zijn voor de shoppers." Het stadsbestuur zet zich schrap voor de verwachte kritiek. "Dit nieuwe parkeerplan zal ongetwijfeld veel mensen beroeren", erkent Watteeuw. "Wij zullen met hen de discussie aangaan. We hebben echter geen andere keuze. De bevolkingsaangroei en het bizarre stadsplan van Gent dwingen ons hiertoe. Door de grote ring en vele, kleine straten hebben we echt geen andere keuze."