26 feb 2014

Geen passagierstrein naar Gentse haven in plan NMBS

Het Nieuwsblad - 26 februari 2014 We zullen kijken wat er nog mogelijk is binnen de regelingGent, Melle, Merelbeke en Destelbergen gaan samen de NMBS vragen om het aangekondigde schrappen van de P-trein van Dampoort naar Brussel in te trekken. Ook van de passagierstrein naar de Gentse haven, waar de regio al jaren om smeekt, is er geen spoor in het nieuwe vervoersplan.

 

De plannen van de NMBS om vanaf december de P-trein van Gent-Dampoort over Merelbeke en Melle naar Brussel te schrappen, lokken in en om Gent verontwaardigde reacties uit. 'Onaanvaardbaar', zegt Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

 

De burgemeester van Merelbeke, Filip Thienpont (CD&V), noemt de beslissing 'een bijzonder slecht signaal'. In Dampoort-station werden flyers uitgedeeld tegen de plannen. Meer dan tweehonderd mensen tekenden gisteren een online petitie.

 

De NMBS heeft met het schrappen van de trein een gevoelige snaar geraakt in Gent. 'Samen met de burgemeesters van Melle, Destelbergen en Merelbeke gaan we ons met een open brief verzetten tegen de plannen', zegt Watteeuw. 'Wie ooit met die trein heeft gereden, weet dat het een goed gebruikte lijn is. De bewoners van de oostelijke en zuidelijke rand van Gent en de buurgemeenten zijn de dupe.'

 

Thienpont: 'We vragen de NMBS om het plan te herbekijken. Heel wat Merelbekenaars namen de trein via Merelbeke-station naar Brussel. Nu zullen ze allemaal met de auto naar het Sint-Pietersstation moeten rijden of overstappen en tijd verliezen.'

 

Bij de NMBS klinkt het dat 'de P-trein er niet meer bij kon'. 'Er is door de extra IC-trein van Gent Sint-Pieters naar Brussel geen rijpad meer vrij. Wij kunnen niet oneindig veel treinen bijleggen', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck.

 

'Dit is geen onbezonnen beslissing. Aan het vervoersplan is jaren gewerkt. Eén trein verdwijnt, maar daar tegenover komt er een cruciale versterking van de as Gent-Brussel bij, die bovendien een hele dag rijdt.'

 

Het vervoersplan is definitief vastgelegd, maar de NMBS houdt de deur op een kier. 'Opmerkingen uit de regio worden meegenomen en opnieuw geanalyseerd', zegt Neyrinck. 'Als er aanpassingen mogelijk zijn binnen de beperkingen, zullen we daar rekening mee houden.'

 

Ondertussen blijkt ook dat er van de passagierstrein van Gent naar ArcelorMittal in de Gentse haven geen spoor is in het nieuwe vervoersplan. In Gent en Zelzate wordt al jaren actie gevoerd om op de vrachtlijn 204 ook een passagierstrein in te leggen, zodat werknemers zouden kunnen pendelen naar de bedrijven in de haven.

 

Passagiersvervoer op de lijn werd vorige zomer opgenomen in het investeringsplan 2015-2025 van de NMBS. Maar voor 2017 zal er alvast geen passagierstrein door de haven rijden.

 

'Er zijn momenteel geen concrete plannen voor passagiersvervoer op lijn 204', bevestigt Geert Dierickx van de NMBS. 'Er loopt een studie, het kan in de toekomst nog altijd. Maar nu zijn we al met zoveel projecten bezig.'

 

De Gentse schepen Filip Watteeuw is teleurgesteld. 'De Vlaamse regering had investeringen gepland. Ik ga vragen of er nog plannen zijn met de lijn.'