04 mrt 2014

"Geen Buffalo-parking in Zwijnaarde"

KAA GENT EN STAD LIJNRECHT TEGENOVER ELKAAR OVER PARKEERCAPACITEIT STADION Het Laatste Nieuws - 4 maart 2014 

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) wil niet dat KAA Gent zijn parkeercapaciteit uitbreidt eens het project R4 Zuid is afgerond. Door dat nieuwe stuk ring ontstaat een vlotte verbinding tussen het stadion enerzijds en Zwijnaarde en Merelbeke anderzijds. De club is daarom op zoek naar een extra parking in Zwijnaarde. "Geen sprake van, we blijven inzetten op fietsers en openbaar vervoer", reageert Watteeuw. "Het openbaar vervoer volstaat niet", kaatst Dirk Piens van KAA Gent de bal terug.

 

Op 30 april moet de verkeerssituatie rond de Ghelamco Arena eindelijk verlopen zoals het hoort. Dat is namelijk de einddatum voor het project R4 Zuid. Daarin wordt de R4-buitenring eindelijk een gesloten ring. Ook werden in datzelfde project rotondes aangelegd aan het UZ en de Ghelamco Arena én werd de tuibrug aan het stadion ingehuldigd. Kortweg betekent het dat de verkeersstromen richting stadion gespreid kunnen worden. Nu al kan het verkeer richting Zwijnaarde er vlot weg, die auto's moeten niet meer de omweg nemen langs de rotonde aan het UZ. Als het laatste stukje R4 is afgewerkt, leidt die weg ook vlot naar Merelbeke. Dat zal duidelijke voordelen meebrengen voor de verkeersafwikkeling rond het stadion, al ziet KAA Gent ook mogelijkheden op vlak van parkeren. "Door die nieuwe verbindingen ligt Zwijnaarde opeens erg dichtbij. We zijn op zoek naar een extra parkeerterrein in die deelgemeente. Waar dat precies kan, is nog niet duidelijk, maar we zijn ermee bezig", zegt Dirk Piens, directeur organisatie van KAA Gent. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) gaat daar absoluut niet mee akkoord. "Er kan geen sprake zijn van een extra parking", klinkt het kort. "We hebben enorm ons best gedaan om in te zetten op voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Dat werk gooien we nu niet weg door meer auto's uit te nodigen naar de buurt van het stadion. Nee: we blijven voortgaan op de weg die we nu bewandelen."

 

Dat schiet bij KAA Gent dan weer in het verkeerde keelgat. "Het openbaar vervoer van en naar het stadion volstaat gewoonweg niet. Tenzij de schepen het heeft over de pendelbussen waarvoor de club zelf betaalt. Die rijden tot 1.45 uur na de wedstrijd. De laatste 'gewone' bus vertrekt op zaterdagavond nog voor het affluiten. Dat is zowat een pestbus. En tram 4 doortrekken naar het stadion, daar kan blijkbaar ook geen sprake van zijn. We willen zelf ook blijven inzetten op fietsen en openbaar vervoer, maar we hebben iets extra's nodig", stelt Dirk Piens. KAA Gent zoekt dus extra hulp, al reageert De Lijn duidelijk. "De shuttlebussen worden inderdaad gefinancierd door de club. Voor ander speciaal vervoer naar evenementen, zoals bijvoorbeeld I Love Techno, moet de organisator ook meebetalen. Het zou onverantwoord zijn om al die extra's met belastingsgeld te betalen", zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt.