'Vanuit dit depot zullen we al snel drie- tot vijfhonderd adressen kunnen bevoorraden', zegt Marc Schepers, de CEO van CityDepot. 'Goederen leveren met grote vrachtwagens die leeg de stad uit rijden, daar moeten we van afstappen. Bij ons kunnen klanten afval meegeven met onze vrachtwagens.'
Vrachtwagens
Veel kleinere klanten heeft CityDepot nog niet, buiten het lokale bier Crabbelaer. Het bedrijf heeft wel grote contracten voor de leveringen van Bpost en drie grote cargofirma's: Eurobrokers, Essers en DSV. 'Hun zware vrachtwagens zul je niet meer in het stadscentrum zien rijden', zegt Schepers.
CityDepot heeft plannen voor een tweede depot op 't Eilandje in Zwijnaarde. Stad Gent steunt het bedrijf. 'Distributie met schoon vervoer willen we faciliteren,', zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit. 'Zo houden we de zware vrachtwagens weg. Er komen maatregelen om spelers zoals CityDepot te helpen: met bijvoorbeeld duidelijkere vergunningen voor het voetgangersgebied en met tonnagebeperkingen ...'
Stad Gent kondigde gisteren nog een nieuw winkelconcept aan. Dit najaar kunnen de winkels in en rondom de Brabantdam, die kreunen onder de werken in de straat, starten methandenvrij winkelen.
'Mensen zullen de goederen die ze in een winkel aankopen, dertig minuten later al kunnen oppikken op de park-and-ride waar hun auto geparkeerd staat', zegt schepen van Middenstand Christophe Peeters (Open VLD). 'De praktische details voor dat systeem moeten nog worden uitgewerkt, maar het mag voor de handelaars alvast geen meerkost zijn.'