14 apr 2014

Fietsnetwerk wordt nog uitgebreid

Het Laatste Nieuws - 14 april 2014 Gent kreeg er vorig jaar ruim 13 kilometer fietsinfrastructuur bij. Daarmee groeit het totaal aantal, zo'n 400 kilometer, met 3 procent op één jaar tijd. Onder meer de verbinding Sint-Pietersstation met Drongen, stukken Kortrijksesteenweg en de Noorderlaan kregen nieuwe fietspaden. 'Gent fietsstad'. Zo wordt de Arteveldestad regelmatig aangeprezen, al klopt dat niet helemaal. Tweewielers zijn geliefd in Gent, maar worden niet overal even goed behandeld. Op heel wat punten liggen fietspaden er slecht bij of is er zelfs geen sprake van fietsinfrastructuur. In totaal telt Gent 400 kilometer fietsvoorzieningen: fietspaden, suggestiestroken, fietstunnels... Dat netwerk wil mobiliteitsschepen (Groen) uitbouwen. Die operatie is op gang gebracht.

FilipWatteeuw

"In het eerste jaar van de legislatuur legden we 13 kilometer fietsinfrastructuur aan, waarvan 11 kilometer fietspaden", aldus Watteeuw. "Op één jaar tijd is het totale fietsnetwerk in Gent met 3 procent uitgebreid. Dat is een mooie stap, maar in de toekomst moet dat nog sterker groeien. De komende jaren zal ik niet tevreden zijn met cijfers zoals deze." Er wordt dus volop gebouwd aan dat Gentse fietsnetwerk, al blijken de inspanningen al voelbaar. Zo fietsten in 2013 maar liefst 2.353.115 mensen voorbij de fietspalen aan de Visserij en Coupure Links. Dat is goed voor een stijging van 8 procent tegenover 2012. "Steeds meer Gentenaren nemen de fiets", concludeert Watteeuw. "De verbeterde fietsinfrastructuur is daar één verklaring voor. Al is het ook gewoon leuk, gezond én vaak de snelste manier om een verplaatsing te maken." Knap cijferwerk dus, al zijn er ook kanttekeningen.

"De cijfers zijn niet het belangrijkste, wel het wegwerken van knelpunten. Soms is 50 meter afgescheiden fietspad effectiever dan een ellenlang nieuw fietspad", countert Jan Cnops van de Fietsersbond. "Al moet het gezegd: het voorbije jaar zijn inderdaad inspanningen geleverd. Zo werd een heel knelpunt aan de Bijloke opgelost. Dat was een onveilig punt, maar nu er een fietspad ligt, is dat weggewerkt. Voor zulke punten is dus extra aandacht nodig, meer dan alleen het aantal kilometer fietsvoorzieningen. Goede fietsinfrastructuur is zeer belangrijk, al is het niet de enige reden waarom er nu meer gefietst wordt. Die langetermijntrend is al langer aan de gang."