Watteeuw (Groen) de fietsmat in. Ze ligt er zes maanden op proef. 'We kozen voor een mat in plaats van een geverfd vak, uit respect voor het openbaar domein', zegt Watteeuw. 'Wie kort een boodschap komt doen, kan hier zijn fiets stallen. Wie langer wegblijft, kan beter een plaatsje zoeken in de stallingen onder de stadshal of de Sint-Michielshelling. Er zijn stadswachters om de mensen de weg naar de fietsmat te wijzen.'
De fietsmat heeft een ondergrond van zand en voelt stevig aan. Het zand moet vermijden dat een sigaret de mat kan doen branden. Daardoor blijft je fiets ook makkelijk overeind. Alleen, je fiets heeft een poot nodig om in het vak te kunnen staan. 'Die kunnen fietsenmakers makkelijk monteren', stelt Watteeuw.
De stad voert nog een tijdlang een gedoogbeleid tegen slecht gestalde fietsen onder de luifel. Na een halfjaar wordt het matproject geëvalueerd. Daarna is een repressiever optreden tegen fout geparkeerde fietsen niet uitgesloten. (jod)