03 feb 2014

'Fietsers vergeten bij aanleg stationsomgeving Drongen'

Het Nieuwsblad - 3 februari 2014 Ik ga dat ter plaatse bekijken om te zien hoe we dit kunnen oplossen 

'Ik ga de Fietsersbond uitnodigen om de situatie te bekijken.' Dirk Holemans, Groen-gemeenteraadslid en inwoner van de Drongenstationstraat, is niet tevreden met de nieuwe fietsinfrastructuur aan het bijna afgewerkte station in Drongen. 'Een stap terug voor de fietsers', klinkt het.

 

Infrabel, de spoorwegbeheerder, is al enige jaren bezig met de uitbreiding van lijn 50A tussen Gent en Brugge. Op die lijn worden de sporen verdubbeld en naar vier gebracht, omdat de flessenhals tussen Gent en Brugge capaciteits- en stiptheidsproblemen veroorzaakt. De snelle treinen zullen de twee middelste sporen gebruiken, de stoptreinen en de goederentreinen de twee buitenste. Dat project moet klaar zijn in 2018.

 

In Drongen moest het karakteristieke stationsgebouw uit de jaren twintig wijken. De stationsaanleg, met aan beide zijden een parkeerterrein, is bijna afgewerkt. Opzet is dat voetgangers de tunnel gebruiken om naar de perrons te gaan. Een fietsenstalling moet nog worden ingericht.

 

Dirk Holemans spreekt van gemiste kansen. De fietstunnel die de Drongenstationstraat met de Deinse Horsweg verbindt, is een belangrijke schakel in een veilige fietsverbinding tussen Baarle, Drongen en Gent. 'Fietsers kunnen inderdaad veilig Drongen-centrum bereiken en mogelijk doorrijden richting Gent, zonder twee onveilige kruispunten op de Deinsesteenweg te moeten kruisen', zegt Holemans. 'Vroeger konden fietsers echter vlot de tunnel in- en uitrijden, maar nu liggen er aan beide zijden van de tunnel kleine minipleintjes en zijn de toegangen met paaltjes afgebakend. Voor bakfietsers, fietsen met karren en ligfietsen wordt het niet eenvoudig om tussen die palen te manoeuvreren', zegt hij.

 

Gemeenteraadslid Paul Goossens (CD&V), die ook in de Drongenstationstraat woont, zegt dat de tunnel in een felle blauwe kleur al spotnamen kreeg. 'Ze spreken van de Ikea-tunnel of van het zwembad.'

 

Hij deelt Holemans' kritiek volmondig.

Holemans wijst ook op het nieuwe fietspad dat achter een parkeerstrook ligt en de verbinding met het Sint-Pietersstation vormt. Dat mooie fietspad stopt abrupt als de parking begint.

 

Holemans: 'In de spits moeten fietsers er laveren tussen geparkeerde auto's en auto's die aan- en afrijden. De oprijweg voor de parking is zo smal dat er nauwelijks een fiets en een auto naast elkaar kunnen rijden. Dit is een gemiste kans om een conflictvrij fietspad tot aan de straat aan te leggen.' Hij vraagt om er fietssuggestiestroken te leggen, gecombineerd met signalisatie die automobilisten waarschuwt dat er fietsers aan kunnen komen.

 

Filip Watteeuw, Groen-schepen van Mobiliteit, gaat ervan uit dat de vraag van zijn partijgenoot terecht is. 'Ik ga dat ter plaatse bekijken en wil overleggen met Infrabel over hoe we dat kunnen oplossen. Als er iets is misgelopen, dan kan het worden rechtgezet.'

 

In Drongen-station stappen op een weekdag iets meer dan 400 reizigers op en af de trein. Omdat er een onderdoorgang is, kunnen de perrons gemakkelijk langs beide kanten worden gebruikt.