De reacties waren hevig toen Gent vorig jaar voor het eerst fietsers toeliet om door het rood licht te rijden. 'Levensgevaarlijk' en 'verwarrend' klonk het boos. Maar een jaar later is er nog geen enkel ongeval gebeurd op de vijf kruispunten waar fietsers door het rood mogen om af te slaan, onder andere aan de Lammersstraat. 'Brussel heeft het ook ingevoerd en heeft dezelfde bevindingen', zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit. 'Daarom breiden we het systeem uit.'
Voorrang voor voetgangers
Dit najaar worden aan negen kruispunten in de stad extra verkeersbordjes gehangen. 'Het idee is om fietsers tijd te laten winnen', zegt Watteeuw. 'Als de weg vrij is, hoeven ze niet te staan wachten aan een rood licht. Overstekende voetgangers hebben wel altijd voorrang. Als er potentieel gevaar is, met auto's of voetgangers, passen we het niet toe.'
Veel fietsers herkennen ook de bordjes nog niet genoeg, blijkt uit een bevraging van de Stad. 'Maar de betekenis is wel duidelijk. En er zijn geen aanwijzingen dat rechtsaf door rood een negatieve invloed zou hebben op de verkeersveiligheid', zegt Watteeuw.
Fietsers worden wel nog eens gewaarschuwd dat het 'absoluut verboden' blijft om door het rood licht te rijden aan kruispunten zonder juiste verkeersborden. Officieel natuurlijk, want voor een groep stoutmoedige fietsers lijken er aan bijna alle kruispunten in Gent wel bordjes te staan.