FilipWatteeuw
Het huidige stadsbestuur van Gent zet zwaar in op fietsinfrastructuur, zoveel is duidelijk. In 2013 groeide dat netwerk al met 13 kilometer. De komende jaren moet dat nog meer worden, benadrukte schepen Watteeuw (Groen) eerder al. Naast het wegwerken van enkele knelpunten komt nu ook Coupure Links in het vizier. Die straat wordt binnenkort in een nieuw jasje gestopt. Ze geldt al lang als een van de belangrijkste fietsassen van de stad. Ze vormt een deel van de verbinding tussen oostelijk en westelijk Gent. Via de Verlorenkost geeft ze uit op het studentenkwartier rond de Blandijn en de binnenstad. Op absolute piekdagen rijden er meer dan 10.000 fietsers over die weg. Een succesvolle fietsas dus, al is Watteeuw niet tevreden met de huidige situatie. "Het moet echt beter, eigenlijk is het tweerichtingsfietspad te smal", antwoordde de schepen op vraag van gemeenteraadslid Isabelle De Clercq (N-VA). Binnenkort moet daar meer ruimte zijn voor de tweewieler. Daarvoor zijn drie mogelijke scenario's uitgetekend. Een eerste mogelijkheid is het huidige fietspad gevoelig verbreden tot 3,5 à 4 meter.
Een tweede optie is de straat omtoveren tot een fietsstraat, zoals de Visserij er al een is. Daar krijgen tweewielers absoluut voorrang op de rijweg: auto's mogen er zelfs niet inhalen. Een derde mogelijkheid is een combinatie van de eerste twee scenario's. Dan zou Coupure Links een fietsstraat worden én wordt het huidige fietspad verbreed. "Dan krijgen we op dat fietspad extra mogelijkheden om bijvoorbeeld joggers en wandelaars een plaats te geven. Zij lopen daar nu vaak al (aan de waterkant, red.), in plaats van op het voetpad aan de andere kant van de weg", legt Watteeuw uit. "Ik verkies absoluut het combinatiescenario, maar we moeten onderzoeken of dat haalbaar is. Alles wordt nu gemeten en bestudeerd. Sowieso moeten we het nog andere wegen vinden om het autoverkeer langs te leiden. Als we er een fietsstraat van maken, dan moet het er rustiger worden. Ik wil zo snel mogelijk de knoop doorhakken."