De voorstelling van het plan in de Sparrestraat kon niet symbolischer beginnen. Een chique Mercedes moest eerst weggetakeld worden van de voorbehouden fietsplaatsen. Pas dan kon de Sparrestraat een eerste fietsparkeerplaats krijgen, goed voor tien fietsen. De komende weken worden er nog 37 gelijkaardig fietsspots extra gecreëerd in de Brugse Poort alleen.
"In totaal zullen 17 autoparkeerplaatsen verdwijnen. We proberen dat tot een minimum te beperken, maar soms kan het niet anders", klinkt het bij het mobiliteitsbedrijf.
De stad verhoogt het aantal fietsparkeerplaatsen om een aantal redenen. In heel Gent staan vaak fietsen geparkeerd tegen de gevel. "Daardoor kunnen rolstoelgebruikers of ouders met buggy's moeilijk passeren. Uit onderzoek blijkt dat fietsparkeerplaatsen alleen gebruikt worden als ze in een straal van honderd meter van de woning staan", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Vroeger gebeurde de plaatsing van fietsparkeerplaatsen in het wilde weg. Vanaf nu doen we dat systematisch."
Sneller fiets op
Meer fietsparkeerplaatsen kan ook betekenen dat de Gentenaars hun wagen sneller zullen laten staan ten voordele van de fiets. Iets wat het stadsbestuur als een doel beschouwt.
Het zal niet bij de Brugse Poort blijven. Ook in de Rooigemwijk, Gentbrugge, Ledeberg en de zuidelijke stationsomgeving worden op korte termijn autostandplaatsen opgeofferd ten voordele van fietsen. Filip Watteeuw wil op die manier de hele stad uitrusten met fietsenstallingen.
De voorbije weken is er al heel wat gerealiseerd voor de Gentse tweewielers. Er werden nieuwe fietsstraten en fietssuggestiestroken aangelegd, er kwam een fietsparkeervak op de Korenmarkt en er zijn plannen voor een fietsbrug over de Watersportbaan en Sint-Lievenspoort.