22 apr 2015

Fiets boven rond Ghelamco Arena

De Ghelamco Arena is het meeste fietsvriendelijke voetbalstadion van België en daarbuiten. Toch wordt gewerkt aan nog meer faciliteiten. Er zijn 900 vaste stallingen geopend, en de stad overweegt een brug richting Ledeberg én de verbetering van de Hamerlandtragel. Het Laatste Nieuws - 3 februari 2015Toen de Ghelamco Arena anderhalf jaar geleden opende, was de mobiliteit errond een soep. Sindsdien is er veel veranderd. De brug over de Ringvaart is open en de R4 buitenring tussen Zwijnaarde en Merelbeke is afgewerkt. Het verkeer kan dus veel vlotter naar en weg van het stadion. Het enige wat ontbreekt, is een massale autoparking in de buurt van het stadion. "Maar dat is een bewuste keuze geweest", zegt voorzitter Ivan De Witte van AAGent. "We moeten denken aan het milieu, we moeten mee met de nieuwe mobiliteitsgeest. We hebben ingezet op fietsers en dat blijkt te werken. 1 op 6 van onze 20.000 supporters komt vandaag met de fiets."

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) is uiteraard trots op dat resultaat en bedankte de club voor de bereidwillige medewerking aan de nieuwe mobiliteit. "Maar er zijn zeker nog pijnpunten en die moeten we aanpakken", zegt hij. "De nieuwe vaste fietsparking is klaar, opnieuw goed voor 900 plaatsen. Die staat op de vroegere site van markten en foren, goed 300 meter van het stadion. We hebben nu 2.900 vaste plaatsen voor fietsen. De anderen staan aan het stadion zelf en bij Brico. Bij topmatchen of mooi weer komen daar nog tot 600 mobiele fietsparkings bij." De club start trouwens een campagne naar foutparkerende fietsers. "Ook al zijn er massa's fietsparkings vlakbij, op wandelafstand, toch proberen heel wat fietsers hun rijwiel vlakbij de ingang te stallen", zegt Dirk Piens die instaat voor de veiligheid in en rond het stadion. "Fietsen worden hier vastgemaakt aan alles wat los of vast staat, maar dat geeft problemen. Soms kunnen we een hek niet meer openen of sluiten."

Clubkledij

Andere pijnpunten zijn verlichting aan de Sluisweg, de slechte staat van de Hamerlandtragel en de soms gevaarlijke route naar het stadion. "Maar ook daar wordt aan gewerkt", zegt Watteeuw. "De verlichting aan de Sluisweg zal er over enkele maanden zijn. We bekijken - samen met de provincie en Waterwegen & Zeekanaal - of we het wegdek van de Hamerlandtragel op korte termijn kunnen verbeteren én verbreden. En we bekijken zelfs de mogelijkheid om een fietsbrug te leggen in de omgeving van de Moutstraat. Zo komt er een rechtstreekse verbinding met Ledeberg en Gentbrugge. De inwoners vragen die brug al langer, zelfs los van het stadion. We moeten alleen nog bekijken waar ze exact kan komen, en hoeveel dat zal kosten."

Ondertussen is er ook goed nieuws voor de gedupeerden van de failliete kledingsponsor Masita. "We hebben met Jartazi een nieuwe, Belgische kledingpartner", zegt manager Michel Louwagie. "Die heeft zich geëngageerd om alle mensen die clubkledij hadden besteld en betaald, maar niet ontvangen, verder te helpen. Die mensen krijgen de meest recente stuks. De fanshop in het stadion gaan we voortaan zelf uitbaten, met alle nieuwe spullen van Jartazi."

Sabine Van Damme

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren