Maar het besef groeit dat dit door de groeiende massa fietsers in Gent niet genoeg zal zijn. Er loopt een haalbaarheidsstudie om nog een ondergrondse stalling te maken, onder het Mathildeplein aan de achterkant van het station. Dat vernam Sven Taeldeman (SP.A), die de situatie aankaartte via een vraag in de gemeenteraad.
De stad Gent wil ook het aantal geplande fietsrekken optrekken van 11.000 naar 'een 13.000-tal'. 'Het aantal gestalde fietsen rond het station neemt toe. Op een zaterdagmiddag staan er nu al meer dan negenduizend', zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). 'De 11.000 plaatsen zouden voldoende zijn tijdens de week, maar niet in het weekend.'
Forse ambities, maar de komende jaren zal het er niet makkelijker op worden voor fietsers. Het grootste deel van de 13.000 fietsrekken komt er pas in de laatste fase van de werken aan het station. En die deadline ligt in 2024. Bovendien moeten alle rekken achter het station volgend jaar weg, voor de aanleg van het Mathildeplein.
'Er wordt momenteel druk gezocht naar oplossingen', zegt Watteeuw. 'Er komt de volgende jaren extra plaats in de bestaande ondergrondse stalling. En Eurostation gaat na of die beter benut kan worden, eventueel met twee lagen stallingen boven elkaar. We overwegen ook om de nieuwe fietsenparkings uit te rusten met lichten die aangeven of er al dan niet plaats is in een rij.'
Bert Staes