13 mei 2018

Een Stappersplan

“Eerst het leven, dan de ruimte, dan gebouwen – omgekeerd werkt nooit.” – Jan Gehl over zijn “pedestrianism” of het principe om bij het ontwerp van de publieke ruimte uit te gaan van de mogelijkheid voor mensen om door te stad te wandelen en elkaar te ontmoeten.

500.000 m² nieuwe voetpaden, een groter voetgangersgebied en een tragewegenplan voor heel Gent. Er is hard geïnvesteerd in de voetganger de voorbije jaren.

“De volgende stap is een echt Stappersplan voor Gent,” zegt Filip Watteeuw. “Met aandacht voor een vlotte toegankelijkheid voor iedereen, bredere en betere voetpaden en een netwerk van voetgangersroutes.”

 

Infrastructuur voor voetgangers

In de periode 2013 – 2017 werd 488.381 m² voetpad en 70.555 m² gedeeld fiets- en voetpad aangelegd of vernieuwd. Dat komt neer op ongeveer 370 km voetgangersnetwerk of een voetpad van Gent tot in Groningen.

Bij een aantal voetpaden werden ook nieuwe, innovatieve technieken toegepast. In de Hofstraat, bijvoorbeeld, was het voetpad te smal om echt comfortabel te zijn. Door het inbouwen van de regenafvoerputjes in de boordsteen van de stoep, kon die toch wat worden verbreed. Of in Kleinkouterken, waar we een nieuw soort voetpad hebben aangelegd dat toch voor het nodige comfort zorgt, maar tegelijkertijd zorgt voor meer groen en minder beton (zie foto).

Het autovrije gebied werd bij de invoering van het Circulatieplan in 2017 uitgebreid van 35 ha naar ruim 50 ha. Nog meer straten werden op die manier veilige en aangename plekken voor stappers door de stad. En voor mensen die minder goed te been zijn en voor wie het grote autovrije gebied moeilijk te doorkruisen is, werd een elektrische Wandelbus in het leven geroepen.

Al meer dan 100 trage wegen geopend

De voorbije jaren openden we in Drongen, Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde al meer dan 100 trage wegen voor stappers (en soms ook trappers). Ze vormen aangename, groene en veilige verbindingen en doorsteekjes.

“Een Tragewegenplan voor heel Gent” - Filip Watteeuw

Tegelijkertijd werden samen met de inwoners van alle deelgemeenten de trage wegen over heel Gent in kaart gebracht. Via wandelingen en een interactieve webkaart kan iedereen input leveren.

“Dat moet in de volgende jaren leiden tot een Tragewegenplan voor heel Gent,” vindt Filip Watteeuw. “Die trage wegen en doorsteekjes vormen samen met onze andere voetpaden en voetwegen een volledig netwerk dat in de toekomst ook moet voorzien zijn van wegwijzers.”

Een Stappersplan

In de volgende jaren moet er nog extra aandacht gaan naar de voetganger. Gent heeft al een fietsplan en een (auto)circulatieplan, maar voorlopig nog geen echt voetgangersplan. Daarin moet verandering komen, aldus Filip Watteeuw. 

  • We vernieuwen voetpaden nog sneller dan op vandaag. Er wordt extra geïnvesteerd in het TrottoirActiePlan.
  • Alle drukke wegen moeten veilige oversteekplaatsen krijgen.
  • Extra aandacht gaat naar de toegankelijkheid voor rolstoelen, minder mobielen en kinderwagens. Zowel bij nieuwe aanleg van straten en pleinen, als op de bestaande voetpaden, zorgen we ervoor dat er geen hindernissen de doorgang belemmeren.
  • We installeren een voetgangersbewegwijzering waarbij afstanden in tijd worden weergegeven. Daarbij krijgt het Tragewegennetwerk dat verder wordt uitgebouwd, ook een belangrijke rol.
  • We installeren aftellichten voor voetgangers op kruispunten. Hierdoor weten stappers hoe lang ze moeten wachten en zijn ze minder geneigd om het rode licht te negeren.