22 apr 2015

Dertig per uur in hele binnenstad vanaf 22 april

De Gentenaar - 11 maart 2015  Vanaf woensdag 22 april is de hele binnenstad van Gent één grote zone 30. Een eerste mijlpaal in het nieuwe mobiliteitsbeleid. Wie straks van de stadsring R40 naar het centrum afslaat, mag nooit meer sneller dan 30 per uur. Ook niet in het Rabot en de Brugse Poort.Ach, dat wordt toch nooit gecontroleerd? Dat is buiten het nieuwe wapen van de Gentse politie gerekend: een 'superflitspaal'.

gentHet voornemen om in alle straten in de binnenstad de snelheid te beperken tot 30 kilometer per uur, dook in 2012 voor het eerst op in het bestuursakkoord van Stad Gent. Drie jaar later is het bijna een feit. Als de gemeenteraad eind deze maand het licht op groen zet, wordt op woensdag 22 april de nieuwe zone 30 ingevoerd.

In alle straten binnen de R40 wordt de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Alleen op de R40 zelf en de as van de Nieuwewandeling, de Opgeëistenlaan en de Blaisantvest blijft de snelheid 50 kilometer per uur. Ook op de op- en afritten van het B401-viaduct aan het Zuidpark blijft vijftig toegestaan: op de Rooseveltlaan, Callierlaan en Zuidparklaan.

Daarmee komt in één beweging een einde aan het lappendeken van zones 30 en 50. In sommige straten, zoals de Lange Violettestraat, wisselt de snelheidslimiet nu wel voor de derde keer. Een restant van de periode 2002-2003, toen toenmalig schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A) 'de grootste zone 30 van het land' in Gent installeerde.

Erg veel verandert er niet door de nieuwe uitbreiding van de zone 30. Er zijn vandaag al 1.400 Gentse straten waar de maximumsnelheid dertig is. De grootste verandering is te voelen op de invalswegen naar het centrum waar de snelheid volledig terugvalt van 50 naar 30. Zo daalt de snelheidslimiet onder andere in de Bevrijdingslaan, de Keizer Karelstraat en de Kortrijksepoortstraat(zie kaart).

De invoering van de grote zone 30 is een enorme operatie die niet in één dag gebeurt maar in de weken vóór 22 april. Op liefst 118 plaatsen, waaronder acht kruispunten van de R40, moeten verkeersborden komen. Er komt een grote informatiecampagne voor bewoners en voor automobilisten.

'Dit is het begin van een proces om de zone 30 binnen en buiten de R40 uit te breiden', zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). 'Een belangrijke beslissing waarmee we de verkeersveiligheid in de stad willen verbeteren voor voetgangers en fietsers. Als mensen trager rijden, zijn ongevallen minder erg.'

Controleren

De vraag blijft of Gent de nieuwe zone 30 ook effectief kan afdwingen. Uit cijfers van de politie blijkt dat één op de drie automobilisten in een zone 30 in Gent te snel rijdt. Vorig jaar controleerde de politie met bemande flitscamera's 12.502 auto's in een zone 30: liefst 4.517 automobilisten reden te snel en kregen een boete. Dat is meer dan 36 procent. In 2013 ging het om 31 procent van de gecontroleerde auto's in de zone 30.

Het efficiëntste middel om de snelheid te verlagen, zijn verkeersdrempels. Maar die overal aanleggen is financieel niet haalbaar: ongeveer 1.000 kilometer straten komen in aanmerking voor een zone 30.

De politie rekent vooral op haar nieuwe wapen: een Lidar-flitser, een mobiele superflitspaal die dag en nacht de snelheid kan controleren. Kostprijs: 180.000 euro. 'Hij is besteld en wordt normaal gezien geleverd in juni', zegt Ann Buysse van de verkeersdienst van de politie. Toch worden er niet meteen boetes uitgeschreven. 'In mei zullen we eerst nog sensibiliseren, de maand daarna volgen controles met bemande flitsers', zegt Buysse. 'In september wordt de sensibilisering nog eens herhaald. Pas daarna wordt de Lidar ingezet.'

De politie van Gent moet nog afspraken maken met het parket om de verwachte toevloed van verkeersboetes binnen de perken en administratief verwerkbaar te houden. 'Het overtredingspercentage ligt hoger in een zone 30. En een Lidar kan 24 uur per dag blijven werken', zegt Buysse. 'Maar als we de nodige gedragswijziging willen bewerkstelligen, moeten we de nieuwe zone 30 ook handhaven.'