06 okt 2017

Deense fietsexpert bezoekt Gent: "Moedig, indrukwekkend.'

De Gentenaar, 19 september 2017 Een vertegenwoordigster van het invloedrijke Deense fietsbureau Copenhagenize is dinsdag in Gent rondgeleid door mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. "Gent kan een model zijn voor een fietsstad van een gemiddelde grootte."Het Deense consultancybureau Copenhagenize ijvert voor investeringen in fietsinfrastructuur en is wereldberoemd door zijn 

Copenhagenize Index, een tweejaarlijkse hitlijst die steden over de hele wereld beoordeelt op hun inspanningen voor fietsers.

Antwerpen prijkt al enkele jaren redelijk hoog in de Index. Maar Gent staat niet op de lijst, wegens te klein. "Maar ik ben aangenaam verrast door wat ik hier zie", zei stadsplanner Clotilde Imbert (foto) dinsdag. Imbert woont in Kopenhagen en werkt voor Copenhagenize.

 

Ze werd dinsdag op sleeptouw genomen door Gent door mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. Op de Bargiebrug sprak ze kort met De Gentenaar.

Wat doet u hier in Gent?

"Ik ben in Gent om het effect van het verkeersplan te zien. Ik was hier vorig jaar nog. Het verschil is groot. Hier bijvoorbeeld (op de Bargiebrug, nvdr) kan je nu zitten. Vorige keer dat ik hier was reden hier enkel auto's. Nu zie ik mensen. Het is wat ik ten zeerste apprecieer aan deze aanpak. Het gaat niet alleen om mobiliteit, maar om de leefkwaliteit van de stad in het algemeen."

"Een van de beste manieren om een stad te transformeren en om het stadsleven beter te maken is om te fietsen. Het is een heel efficiënt middel om het leven in een stad te verbeteren. Als je over fietsen spreekt, gaat het niet alleen over transport, maar ook over mensen, over leefkwaliteit. En dat is exact wat ik zie dat er gebeurd is hier in Gent."

Past het circulatieplan in de visie van Copenhagenize?

"Filip Watteeuw heeft goed werk gedaan, indrukwekkend. Sommige politici zijn tegenwoordig bang om ruimte weg te nemen van de auto. Maar je kan de mobiliteit van een stad niet veranderen zonder ruimte weg te halen bij de auto's. Er wordt hier ook gedacht aan een shuttle en parkings aan de rand van de stad. Gent kan een model zijn voor een fietsstad van een gemiddelde grootte."

"Dit is een ambitieus en moedig plan. Het verandert het hele paradigma in de stad. Het is niet gewoon straat per straat aanpassen, maar op maat van de hele stad."

Gent staat niet op de Copenhagenize Index, wegens te klein. Gaat dat na dit bezoek veranderen? 

"Dat kan ik nu niet zeggen. Gent is een interessante en goede fietsstad. Maar onze index is internationaal. Je kan Gent niet gaan vergelijken met New York of Tokyo in dezelfde index. Dat houdt geen steek. We kunnen niet alle steden in de wereld bestuderen. Dat is onmogelijk. En Gent is gewoon te klein om in de Index te staan. Dat betekent niet dat de kwaliteit van het fietsbeleid niet goed is."

In Gent kijkt met graag naar Kopenhagen als goed voorbeeld. Houdt dat steek?

"Het is niet hetzelfde model. Kopenhagen is al lange tijd geleden gestart met het creëren van heel goede infrastructuur en veel afgescheiden fietsinfrastructuur. Dat beleid is aangehouden, met een indrukwekkend resultaat. In de stad neemt 62 procent van de mensen de fiets naar het werk. Dat is het resultaat van een coherent, veilig fietsnetwerk en -beleid."

"Hier in Gent is er gewerkt op het reduceren van autoverkeer in het algemeen en het openen van het domein voor iedereen. Een goed fietsbeleid kan op twee manieren werken. Eerst moet je het volume aan wagens en hun snelheid terugbrengen. Zo creëer je meteen in bepaalde straten, zonder extra infrastructuur te bouwen, een veiliger fietsgevoel en kunnen auto's en fietsers de weg delen."

"Op de grote boulevards, waar nog altijd autoverkeer langs moet, is de enige optie afgescheiden fietspaden en -infrastructuur. Wat het Gentse beleid zo ambitieus maakt, is de vermindering van het aantal auto's in de straten. Ik heb de evaluaties niet. Maar ik zie vandaag dat het aantal auto's serieus verminderd is tegenover toen ik hier een jaar geleden was."

Lang niet iedereen in Gent is gelukkig met het circulatieplan. Begrijpt u dat?

"Als je een fietsvriendelijke stad wil maken, moet je verkeer voor automobilisten ingewikkelder maken en dat voor fietsers eenvoudiger maken. Dat is duidelijk gebeurd in Gent. Er zullen altijd mensen zijn die klagen. Maar het gaat erom wat goed is voor jouw stad, voor jouw kinderen, voor je leefkwaliteit, je gezondheid, het klimaat... Er zijn veel data en feiten die aantonen dat auto's weghalen uit steden een positief effect heeft op al die elementen."

Bert Staes (De Gentenaar)

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren