22 apr 2015

De tien werven van 2015

De Gentenaar - 3 februari 2015 Het jaar 2014 zal de geschiedenis in gaan als een van de moeilijkste op de Gentse wegen. Maar ook in 2015 wordt er nog flink wat gewerkt aan het wegennet in de stad: meer dan tien druk gebruikte straten worden vernieuwd. 'De hinder zal veel plaatselijker zijn', sust schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). 'Gent blijft bereikbaar, ook met de auto.'gentEen rampjaar wil Watteeuw 2014 niet noemen. 'Het was een werkjaar, geen rampjaar. De situatie was bij momenten zeer moeilijk, maar de werken moesten gebeuren. En ook dit jaar zal er veel moeten gebeuren. Het moment dat alle werken gedaan zijn, bestaat niet.'

Sinds gisteren zijn deKraanlei enOudburg afgesloten. De as krijgt een compleet nieuw wegdek, nog altijd met kasseien, maar wel op dezelfde hoogte als het trottoir. Een voorproefje voor eind 2016, wanneer de straten voetgangersgebied zullen worden.

De zwaarste werken gebeuren dit jaar aan deBrusselsesteenweg. Vanaf deze week wordt het smalle deel vlak bij de stadsring aangepakt. Maar vanaf mei moet ook de brug die de steenweg verbindt met de R40 voor zes maanden dicht. Auto's kunnen heel die periode de stad niet in of uit langs de Brusselsesteenweg.

Over twee weken schakelen ook de Bravoko-werken rond hetLaurentplein een versnelling hoger. Vanaf 16 februari krijgen de verhakkelde Limburgstraat en een stuk van de Vlaanderenstraat een nieuwe, vlakke asfaltstrook.

De oudeAntwerpsesteenweg is dit jaar ook aan de beurt. De drukke invalsweg krijgt vanaf maart een andere inrichting: nieuwe fietspaden, minder parkeerplaatsen en nieuwe trottoirs. De werken duren negen maanden.

Op deKasteellaan worden het fietspad en de rijweg voor de bus doorgetrokken van aan de verkeerslichten aan de Heernislaan tot aan de Gandastraat. De werken zullen zes maanden duren.

Dit voorjaar begint ook het heraanleggen van deBelfortstraat. Nadat de archeologen en de nutsfirma's er aan de slag zijn geweest, is het tijd voor een compleet nieuw wegdek met bomen. DeBotermarkt krijgt in maart alvast tramsporen.

Dit jaar zullen ook een aantal grote werven aflopen. Zo moet de nieuweNieuwevaart eind april klaar zijn. Ook de werken voor het doortrekken vantramlijn 4 tot op de terreinen van het UZ moeten eind dit jaar klaar zijn.

Op de R4 wordt opnieuw een kruispunt weggewerkt. De kruising met deLangerbruggestraat, vlak voor Volvo Car, wordt omgebouwd tot een brug met een rotonde. De werken zullen twee jaar duren en heel wat hinder met zich mee brengen. Maar op de R4 blijft wel altijd minstens één rijstrook open.

Aan deSint-Denijslaan ten slotte, aan de achterkant van het Sint-Pietersstation, worden dit voorjaar nieuwe fietspaden aangelegd.

Wordt 2015 een moeilijk jaar? 'Het is belangrijk dat we zien wat het zal opleveren', zegt schepen Watteeuw. 'Fietspaden aanleggen is belangrijk. En verschillende vernieuwingen, zoals in de Limburgstraat of Oudburg, kunnen we gewoon niet meer uitstellen. Dat ziet iedereen.'

'Gent zal niet onbereikbaar zijn', benadrukt Watteeuw. 'Net zoals vorig jaar. Het was soms moeilijk, maar iedereen die hier moest zijn, is hier geraakt. Als je het vergelijkt met de files in Antwerpen of Brussel, is Gent best goed bereikbaar. Ook met de auto.'

Bert Staes