04 apr 2018

Het Circulatieplan voor de binnenstad

25% meer fietsers, 30% minder ongevallen, gezondere lucht en minder files. Het Circulatieplan is geslaagd in zijn opzet. Op 3 april 2017 voerden we na een intensief voorbereidings- en inspraaktraject in Gent een nieuw Circulatieplan in voor de binnenstad. Het autovrije gebied werd groter; het doorgaand verkeer werd geweerd; de P+R's werden uitgebreid; er werden shuttles en wandelbussen ingelegd; er kwamen nieuwe fietsstraten... Na een jaar van monitoren, evalueren en bijsturen, staat het plan als een huis. 

Het Circulatieplan betekent dat de binnenstad werd opgedeeld in 6 sectoren rond een groter autovrij gebied. Fietsers, bussen en trams rijden zoals voorheen door de stad, maar minder gehinderd door het autoverkeer dat van de ene naar de andere sector gaat via de ring. Op die manier wordt het doorgaand verkeer uit de stad gehouden en wordt die beter bereikbaar voor wie er wel moet zijn. Voor de bewoners betekent dat gezondere lucht, veiligere straten en een aangenamere woonbuurt.

Uiteraard is aan dat plan een lang traject voorafgegaan. Tijdens debatavonden, huiskamergesprekken, een intensieve dialoog met specifieke doelgroepen... werden de Gentenaars nauw betrokken bij de opmaak en de bijsturing van het plan. En eenmaal het plan af was, werd iedereen via alle mogelijke kanalen goed geïnformeerd: de Wijze Gazet (huis-aan-huiskrantje), een nieuwe website, het Stadsmagazine, een digitale routeplanner, gedrukte kaartjes, een Mobiliteitslijn, stewards op straat...

"Toen het plan op 3 april werd ingevoerd, werd meteen duidelijk dat het werkte," benadrukt schepen Filip Watteeuw. "Het verkeer liep vlot en automobilisten wenden redelijk snel aan de nieuwe situatie. We hadden een commandopost in het leven geroepen om snel te kunnen inspelen op bepaalde crisissituaties, maar hebben die al na twee dagen kunnen opdoeken."

Vanaf dat moment werd het plan op de voet opgevolgd door het Mobiliteitsbedrijf en een aantal externe bureau's die verkeerstellingen hielden en de files in kaart brachten. Tegelijkertijd werd er een burgerkabinet opgestart van 150 Gentenaars die adviezen konden formuleren over het Circulatieplan en in het najaar van 2017 werd een enquête gehouden bij de Gentenaars over het plan. 

"Een jaar na de invoering van het Circulatieplan, konden we een schitterend rapport voorleggen. Een bereikbare stad met minder autoverkeer, waar de leefkwaliteit voor de bewoners opvallend is gestegen en de verkeersveiligheid verhoogd." - Filip Watteeuw

Een goed rapport

"Een jaar na de invoering van het Circulatieplan, konden we een schitterend rapport voorleggen," zegt Filip Watteeuw. "Een bereikbare stad met minder autoverkeer, waar de leefkwaliteit voor de bewoners opvallend is gestegen en de verkeersveiligheid verhoogd."

Enkele cijfers op een rijtje:

  • De meerderheid van de Gentenaars is voor het Circulatieplan! Slechts 1/3 vindt het geen goede zaak.
  • 25% meer fietsers
  • Gezondere lucht: op 22 van de 29 onderzochte plekken, is de luchtkwaliteit verbeterd.
  • 8% meer reizigers op het openbaar vervoer
  • 35% minder verliestijd op de invalswegen naar Gent
  • De doorstroming op de R40 is ongeveer gelijk gebleven. Er zijn enkele knelpunten, maar die worden weggewerkt door aanpassingen.
  • 58% minder auto's door de woonstraten en 40% minder op de hoofdfietsroutes
  • 27% minder ongevallen en 31% minder slachtoffers