FilipWatteeuw
'Slechte communicatie, werken die weken stilliggen en een brug waarvoor er nieuwe berekeningen nodig zijn, kortom chaos.' Gemeenteraadslid Filip Van Laecke (CD&V) hekelt de manier waarop de werken voor de verlenging van tramlijn 21 en 22 in Zwijnaarde verlopen. Ook de omwonenden zijn niet te spreken over de gang van zaken. Mireille Heirbrant, uitbaatster van café-restaurant Oud Gemeentehuis aan de Heerweg Noord, kreeg twee keer klappen. Na een ongeval bij voorbereidende werken stortte de gevel van haar pas verbouwde en gerenoveerde zaak gedeeltelijk in: 'Onze zaak moest tien dagen sluiten. Het is hersteld, maar verwerkt hebben we dat nog niet. Nu zijn we onbereikbaar door die werken. Daardoor verliezen we niet alleen klanten voor het restaurant, maar ook de feestzaal. Komt nog bij dat de buurt hier eigenlijk geen tram wil.'
Aan de overkant woont apotheker Katrien Vallaeys. Zij is de spreekbuis van de buurt en de contactpersoon met De Lijn en het stadsbestuur. 'Die gebrekkige communicatie jaagt de ergernis van de mensen de hoogte in. Op den duur gaan de wildste verhalen rond. Waarom vielen de werken een week voor Pasen stil en lag alles zeven tot acht weken stil? Toen ze op 18 juni zouden hervatten, zijn we pas heel laat verwittigd. De verantwoordelijkheid werd ook meteen doorgeschoven naar de aannemer.'
Filip Watteeuw (Groen), schepen van Openbare Werken, zegt dat hij 'niet tevreden is met hoe de werken verlopen'. 'Dit zijn zware werken waarvan de omwonenden serieuze hinder ondervinden. Er kan altijd iets mislopen, maar dan moet je dat duidelijk en met begrip voor de bewoners communiceren. Dat is de verantwoordelijkheid van de Lijn.' De problemen die er zijn met de spoorpanelen kan de stad volgens hem niet oplossen. 'Wij zijn geen specialisten van spoorpanelen. Dat er weken lang niet is gewerkt, klopt niet. In een deel was er weinig activiteit, maar er werd verder gewerkt in een ander stuk.'
Hij begrijpt niet dat het studiebureau geen rekening heeft gehouden met het feit dat de tram een bocht moet maken over een nieuw aan te leggen brug. 'Dan onstaat een geweldige kracht naar de buitenkant. Pijnlijk', zegt hij. 'Voor de werken in de Brusselsesteenweg en straks op de as Brabantdam-Vogelmarkt-Kouter (Bravoko) is er een bereikbaarheidsadviseur. Een bewonersbrief verspreiden is niet voldoende, je moet de bewoners benaderen met het nodige inlevingsvermogen.'