22 apr 2015

Bewoners geven niet op

De Standaard - 16 maart 2015 'Dagelijks razen 90.000 auto's, waarvan 25.000 vrachtwagens, over het viaduct. Bij metingen van geluidshinder en luchtverontreiniging is Gentbrugge kampioen. Dat is onhoudbaar.'Hans Verbeeck, voorzitter van de bewonersgroep, wijstop de ernst van het probleem. Zaterdagmorgen nam het bewonerscomité een delegatie politici van diverse partijen, met heel wat gemeenteraadsleden, een provincieraadslid, diverse schepenen en een Vlaams volksvertegenwoordiger, op sleeptouw langs en onder het fameuze viaduct.

Onlangs antwoordde Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Openbare Werken, op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Joris Vandenbroucke (SP.A), dat het viaduct nog 25 tot 30 jaar mee kan. Met een miljoen euro per jaar voor onderhoud kan het tot 2045 meegaan. Aan de kedoenk-trillingen wil de minister omstreeks 2020 wel iets doen.

Tunnel

Sinds een goed jaar is er de actiegroep ViaduKaduk. 'Wij gaan door met ons gevecht, maar we beginnen geen juridische procedureslag. Dan rijd je je vast. Onze achterban groeit en een petitie is al door 750 mensen ondertekend. Daarin vragen we dat de Vlaamse overheid meteen alternatieven onderzoekt. Dit viaduct staat hier niet op zijn plaats. De politici kunnen zich er nog eens van vergewissen en de sfeer en het fijn stof opsnuiven', zei Hans Verbeeck.

Het comité spreekt zich niet uit, maar heeft een stille voorkeur voor een tunnel. Omdat er dan veel ruimte zou vrijkomen. Bij ViaduKaduk zijn ze er overigens niet zo zeker van dat het viaduct nog in goede staat is. In de buurt worden samen met de Universiteit Gent dagelijks metingen van lawaaioverlast en fijn stof gedaan.

Miskleun

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, vindt de eerdere verklaring van minister Weyts onvoorstelbaar. 'Het kan niet dat dit viaduct nog 30 tot 40 jaar blijft staan. De bewoners hebben recht op leefkwaliteit. Het stadsbestuur vraagt de Vlaamse overheid om een oplossing voor dit viaduct te zoeken. In ons bestuursakkoord en in ons memorandum aan de Vlaamse regering hebben we dat ook geschreven. Er zijn diverse mogelijkheden, zoals een tunnel, een overkapping, een andere route. De Vlaamse regering moet het signaal geven dat het viaduct zal verdwijnen', zegt hij.

Gert Robert (N-VA), gemeenteraadslid en buurtbewoner, zei zaterdag dat minister Weyts de deur weer op een kier zet. 'Hij is bereid om enkele zaken te laten onderzoeken. Hij wil eerst nagaan of er een alternatief is voor het zwaar verkeer. In 2020 worden de voegen hersteld. Er wordt onderzocht op welke manier de overlast kan worden beperkt. Dan heb je die levensduur van 30 jaar. De minister is bereid om te onderzoeken of dat niet kan worden beperkt.'

Robert zegt dat N-VA Gent het viaduct weg wil. 'Je moet nu beginnen te zoeken naar oplossingen. Bij zulke dossiers duurt het heel lang voor alle vergunningen er zijn en alles berekend is. Wij staan achter het actiecomité. Het was een miskleun om dat viaduct te bouwen.'

Karel Van Keymeulen