"We mikken op mensen die graag met een mooie wagen willen rijden", zegt oprichter Bart Lizen. "Onze auto's zijn modern en luxueus en toch compact genoeg voor in de stad. Die auto's krijgen geen vaste standplaats, maar wel een vaste wijk waar ze geparkeerd staan. Via een app zal men een wagen kunnen reserveren en opsporen. De auto's zijn makkelijk herkenbaar. Met behulp van de app kan men de deuren openen en een periode reserveren. Verlengen gebeurt ook met een druk op de knop", zegt hij.
Tankkaart
Na de rit wordt er afgerekend. Dat gebeurt op basis van de huurtijd en het aantal gereden kilometers. "We hanteren een laag kilometertarief van 0,165 euro. Daar komt een huurtijd per uur van 7,5 euro bij. Hoe langer men huurt, hoe voordeliger het wordt. Voor een dag betaalt men 95 euro voor twee dagen 145 euro. Maar we merken dat onze wagens meestal gebruikt worden voor kortere ritten. In die prijs zit de benzine inbegrepen. Elke gebruiker krijgt een tankkaart toegestuurd waarmee men enkel onze wagens kan voltanken. Dit is geen oplossing voor wie elk jaar vele tienduizenden kilometers afmaalt met de wagen. Maar wie de wagen slechts sporadisch gebruikt, hoeft dankzij ons systeem geen rekening meer te houden met verzekeringen, taksen, onderhoud en natuurlijk de aankoopprijs van een wagen."
De wagen moet steeds teruggebracht worden naar de wijk waar hij oorspronkelijk stond en mag gewoon op straat geparkeerd worden. De gebruiker hoeft geen parkeergeld te betalen. "We starten met een beperkt aantal wagens in Gent, maar dat kunnen er snel meer worden. Als we merken dat er veel aanvragen komen uit bepaalde wijken dan zetten we er nog een paar auto's bij. We hebben een deal met een grote autoleverancier (Dockx, red.) die dat mogelijk maakt", zegt zaakvoerder Thibaud Dedier.
Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) is blij met het initiatief. "Autodelen is al groot en moet nog groter worden. We mikken op 20.000 gebruikers. Binnenkort stel ik een plan voor dat er moet voor zorgen dat zo veel mogelijk chauffeurs de weg vinden naar een autodeelsysteem. Als dit er voor kan zorgen dat jonge gezinnen geen tweede gezinsauto hoeven te kopen, dan is dit een stap in de goede richting."