FilipWatteeuw
Op een gemiddelde weekdag rijden 62.500 wagens de stad in en uit via dat viaduct. Of ongeveer 30.000 wagens die via die weg de stad inrijden. Een indrukwekkend cijfer. Volgend jaar zijn structurele onderhoudswerken aan het viaduct gepland. Het waterafvoersysteem wordt vernieuwd, het wegdek wordt heraangelegd, de railing wordt vervangen en er komen nieuwe voegen. Daarvoor is 6 miljoen euro uitgetrokken. Bedoeling is dat de werken volgende zomer beginnen. Dat bevestigt Peter De Backer, afdelingshoofd Oost-Vlaanderen van het agentschap Wegen en Verkeer. Voor een timing is het nog te vroeg.
Schepen Filip Watteeuw (Groen) zegt dat hij bezig is met het verzamelen van alle ideeën en studiemateriaal. 'We hebben al een gesprek gehad met Hilde Crevits (CD&V), minister van Openbare Werken en Mobiliteit. Zij vraagt dat we een mobiliteitsplan uitwerken waarbij we rekening houden met de afbraak van de fly-over. Dat plan moet tegen volgende zomer klaar zijn. Die afbraak blijft een concreet project. Het staat in het bestuursakkoord.'
Over een timing wil hij zich niet uitspreken. 'Omdat er niet veel voorbeelden zijn en we iets nieuw proberen. Tegen het einde van de legislatuur zouden we toch serieuze stappen moeten hebben gezet. Ik ben negen maanden schepen van Openbare Werken en Mobiliteit en ik besef dat voor grote infrastructuurwerken heel veel voorbereidingstijd nodig is.'
Peter De Backer zegt dat het agentschap beslist wil meedenken over een dergelijk scenario. 'Het past in ons streven naar een duurzame mobiliteit. Alleen zijn de consequenties groot en willen wij geen verkeersinfarct. Hoe ga je dat verkeer begeleiden? De afbraak of het doorknippen van het viaduct zal het sluitstuk van een mobiliteitsplan zijn. Daar gaan jaren over.'