'Op 27 mei organiseren we een masterclass over de B401', legde Watteeuw uit. 'Dat is eigenlijk de echte start die moet leiden naar een visieplan op die ruimte na de afbraak van het viaduct. We willen daar onder meer een park & ride- parking, maar het is nu kijken wat de andere invullingen kunnen zijn.' Watteeuw stelde dat hij zoveel mogelijk betrokkenen wil bij die masterclass, waarbij verantwoordelijken van De Lijn, de Stad en het Vlaams Gewest, maar ook vertegenwoordigers van verschillende mobiliteitsorganisaties. Daarna volgt nog een breed debat over de toekomst van de B401.

'Dat moet resulteren in een masterplan dat duidelijk maakt welke studies we moeten maken.' Voor die studies heeft het stadsbestuur de komende twee jaar 200.000 euro uitgetrokken. 'Dat kan misschien nog bijgestuurd worden, afhankelijk van de omstandigheden. Het wordt hoe dan ook een project dat tijd zal nodig hebben', beseft Watteeuw. 'Ik ga nog steeds uit van een definitief ontwerp dat we in 2018 kunnen opmaken. De eigenlijke afbraak van het viaduct, dat zal dan iets voor het volgende college zijn.'