gentHet was gisterenochtend niet evident om uit de Plateaustraat naar beneden de Nederkouter of de Coupure in te rijden. Auto's stonden er aan te schuiven tot voor het Plateaugebouw van de UGent. Reden: de verkeerslichten van de toeritdosering die auto's kunnen tegenhouden aan de Verlorenkost, waren defect.
De informatica in de slimme verkeerslichten was op hol geslagen, waardoor het licht er slechts iets meer dan tien seconden op groen kwam te staan. De rest van de tijd bleef het licht op rood.
'Een zuiver technisch defect. Een communicatiefout tussen de antenne van het verkeerslicht en de toeritdosering', klinkt het bij De Lijn. 'We hebben snel ingegrepen zodat dit niet meer kan gebeuren.' Rond 9 uur gisterenochtend was het defect verholpen.
Het incident is symptomatisch voor het geplaagde systeem. De toeritdosering kan de auto's op de kleine ring tegenhouden, zodat tram 1, de drukste tramlijn van Vlaanderen, niet moet aanschuiven in de Kortrijksepoortstraat en de Nederkouter. Is het druk, dan schakelt De Lijn het systeem in. Is de tram gepasseerd, dan mogen auto's weer door.
De verkeerslichten met een verbod om af te slaan werden in april 2012 geplaatst aan het kruispunt van de Kortrijksepoortstraat en de kleine ring, samen met een flitscamera die auto's die het verbod negeren, kan beboeten. Maar het duurde meer dan een jaar om het systeem correct af te stellen. Nog eens een jaar laten is het systeem nog steeds werkloos.
Een team van de Gentse politie dat de flitscamera moet besturen, kreeg een opleiding, maar die volstaat volgens de politie niet. 'We wachten op een extra opleiding, die moet gegeven worden door het Agentschap Wegen en Verkeer', klinkt het.
Daardoor kunnen auto's nog steeds ongestoord het verbod om af te slaan in de Kortrijksepoortstraat negeren. Wat ook aan de lopende band gebeurt.
'De politie heeft inderdaad nog een aantal concrete vragen. Die gaan we zo snel mogelijk beantwoorden', klinkt het op het kabinet van Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). 'Binnen enkele weken zullen we effectief aan de slag kunnen. Dit is de allerlaatste horde die we moeten nemen.'
Of de toeritdosering überhaupt werkt, is na twee jaar ook niet duidelijk. De Lijn is bezig de snelheid van tramlijn 1 in de Kortrijksepoortstraat en de Nederkouter te evalueren, maar wil geen uitspraken doen 'vooraleer er effectief beboet kan worden, dat is een essentieel onderdeel van het systeem'.