Filip Watteeuw
'Dit is een samengaan van werken die absoluut noodzakelijk zijn. Het gaat om werken van De Lijn en het Vlaams Gewest en ik begrijp dat ze onmogelijk kunnen worden uitgesteld. Aan de Brusselsesteenweg liggen de rails van de tram er dermate slecht bij, dat de tram er soms slingert. Alle werken moeten nu gebeuren, maar met wat er in 2014 allemaal samenkomt, vrees ik dat we een aartsmoeilijk jaar tegemoetgaan.' Schepen van Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) ziet het komende jaar met angst tegemoet.Wie de zaken even op een rijtje zet, begrijpt snel waarom.
1
'Het goede nieuws is dat het kruispunt van De Sterre vroeger dan verwacht - eind februari - kan openen. Maar meteen daarop gaat de Maaltebrug dicht voor herstellingen', zegt Watteeuw.
In de timing zoals die er nu bij ligt, kan er vanaf 20 januari geen autoverkeer meer over de brug op de Kortrijksesteenweg. Dat blijft zo tot eind mei. Vervolgens kan er één rijstrook in elke richting open. Tijdens de eerste fase krijgt de R4 onder de brug versmalde rijstroken.
2
Wat verderop beginnen aan Heerweg-Noord en Heerweg-Zuid in Zwijnaarde de werken om tram 21/22 door te trekken tot aan de bibliotheek van Zwijnaarde.
3
In augustus starten aan het UZ nog de werken aan de De Pintelaan die tram 4 op de campus van het UZ moet brengen.
4
Terwijl de eerste maanden al 'bijzonder moeilijk worden', wordt het volgens Watteeuw helemaal lastig wanneer ook de Brusselsesteenweg sluit op een moment dat de Maaltebrug nog niet heropend is. De heraanleg van de Brusselsesteenweg zal in totaal vier jaar in beslag nemen.
5
In juni wordt de miserie dan compleet, wanneer het Vlaams Gewest ook nog eens de B401 (viaduct Zuid) afsluit voor renovatiewerken. In juni blijft er in beide rijrichtingen één rijstrook open, net als de op- en afritten aan de stadsring. Eind juni gaat het viaduct volledig dicht en eind juli sluiten ook de op- en afritten gedurende een maand.
'Met werken op al die belangrijke invalswegen spreekt het voor zich dat de verkeerssituatie problematisch wordt', stelt Watteeuw. 'Ik kan mensen maar één ding aanraden: onderzoek goed vooraf elke verplaatsing naar de zuidelijke rand van Gent. Wie verder moet zijn, zoekt beter zijn heil via de R4. Pendelaars naar het centrum raad ik aan om goed alle alternatieven te bekijken om naar de stad te komen. Dan kijk ik onder meer naar de stations van Drongen, De Pinte en Merelbeke. We zullen ook kijken of we moeten ingrijpen wanneer er sluipverkeer ontstaat.'
'De verkeerssituatie zal moeilijk zijn, maar we hebben geen andere keuze. We zullen door de zure appel moeten heen bijten. Deze werken zijn allemaal noodzakelijk en ze verschuiven, kan niet meer.' Na de zomervakantie wordt de situatie volgens Watteeuw 'wat minder problematisch'. Pas eind oktober zijn de werken aan de B401 volledig van de baan.