Mobiliteit

In onze straten moeten we het autoverkeer terugdringen en zo meer ruimte maken voor groen, voor ontmoeting, voor fietsers en voetgangers... Zodat we onze stad veilig en aangenaam houden voor de Gentenaars, maar tegelijkertijd vlot bereikbaar voor wie er moet zijn. 

  • Veilige straten zijn een basisrecht. Elke inwoner, van jong tot oud, moet zich met een gerust hart kunnen verplaatsen. Voetgangers en fietsers zijn voor ons het uitgangspunt. Beide verdienen hun eigen investeringsplan.
  • Doorgaand verkeer hoort niet thuis in de woonwijken en de binnenstad. Dat verkeer tast de leefkwaliteit, de gezondheid en de veiligheid aan zonder dat het iets bijdraagt aan de stad. Na het Circulatieplan voor de binnenstad, hebben ook de Gentenaars in de andere deelgemeenten recht op een integraal mobiliteitsplan voor hun wijk.
  • Naast de investeringen in infrastructuur, hebben fietsers en voetgangers ook nood aan en recht op een goed leesbaar netwerk, met bewegwijzerde verbindingen van en naar de deel- en randgemeenten. Fietsers krijgen via extra servicepunten van de Fietsambassade nog meer diensten aangeboden.
  • In het Gentse openbaar vervoer werd in verhouding tot bv. Antwerpen historisch weinig geïnvesteerd vanuit Vlaanderen. We bouwen - in samenwerking met De Lijn en andere vervoersaanbieders - een eigen grootstedelijk openbaarvervoersaanbod uit. De uitbouw van een Mobiliteitcoördinatiecentrum voor het zuiden van Gent is daarvoor een eerste stap.
  • Aan geparkeerde auto's heeft niemand wat. Bewoners willen zich vlot en veilig kunnen verplaatsen en willen ruimte in hun straat voor meer groen, voor ontmoeting en om te spelen. Bezoekers willen snel op hun bestemming geraken en vertoeven in een aangename stad. Handel en horeca willen tevreden klanten en liefst zoveel mogelijk. Al die doelen hebben weinig te maken met goedkoop parkeren voor de deur. Daarom voorzien we voldoende parkings aan de rand van de stad, vanaf waar de stad vlot te bereiken is met de fiets of het openbaar vervoer. Parkeerplaatsen in de binnenstad zijn schaarser en dus duurder en de plaatsen bovengronds zijn in de eerste plaats voor bewoners bestemd.